Въпреки че заради коронвируса работата на производителите на автомобили е спряла само от няколко седмици, масивният спад в печалбите вече оказва своето опустошително влияние върху индустрията. Ще може ли бавното закриване на отделни фабрики да спаси фирмите?
Печалбата спада
При германския производител на автомобили Daimler чистата печалба се е понижила със 78% през първото тримесечие, което е влошило състоянието на компанията, което достига едва 617 милиона евро (662 милиона долара). Осигуряването на ликвидност сега е основен приоритет, казва главният изпълнителен директор Харалд Вилхелм. Намаляването на търсенето, затрудненото предлагане на части и трудното рестартиране на производството прави всякакви перспективи невъзможни, казва той.
20% спад
Бизнесът с камионите на Daimler беше засегнат особено тежко през първите три месеца на 2020 г., като продажбите спаднаха с 20% в сравнение със същия период на миналата година. Луксозната марка на компанията, Mercedes-Benz, също претърпя спад с 15%, въпреки че глобалните шоуруми и фабрики бяха отворени до март.
След спиране на производство
Пълното спиране на производството в Daimler продължи четири седмици, като около 80% от неговите 170 000 служители останаха без работа и разчитаха на доходи на краткосрочната работна схема на Германия. Въпреки че фабриките отвориха в понеделник (20 април), повечето служители ще останат зависими от обезщетението, финансирано от държавата, до края на април.
Колебливо възстановяване
Китайските автоработници, като тези в завода на Honda в Dongfeng, вече възобновиха работата си, надявайки се, че продажбите на най-големия автомобилен пазар в света отново ще започнат. Докато през февруари продажбите на автомобили в Китай намаляха с 80%, през март имаше светлина в края на тунела, като спадът се забави до 48%. Междувременно всички производствени заводи на Daimler в страната отново са в експлоатация.
Заводите за сглобяване на автомобили отново работят
Най-големият производител на автомобили в света, Volkswagen, отвори отново фабриката си в Цвикау, Германия, като насочва усилия и напредва в производството на своя електромобил ID.3. Въпреки 5-седмичното спиране на работата в завода, VW казва, че очакванията за пускане на главния електромобил на масовия пазар това лято са все още напълно реалистични. Производството на двигатели в завода в Chemnitz на VW обаче постепенно се увеличава.
Основният завод VW във Волфсбург остава затворен
Най-голяматат производствена фабрика на VW във Волфсбург, Германия обаче, ще остане затворена засега. Така ще бъде и със заводите му в Емден и Хановер. Ще бъдат въведени протоколи за сигурност, включително тежка дезинфекция и почистване, казва VW. Когато мерките за социално дистанциране не са възможни, работниците са длъжни да носят маски за лице.
Топене на парични резерви
В Renault във Франция спирането, причинено от коронавирус, доведе до масивен спад на приходите след 20% спад в продажбите. Спадът намали паричните резерви на компанията с около една трета, като оставя още 10,3 милиарда евро в касите на Renault.
План за отваряне на PSA все още липсва
Френският автомобилен производител PSA, който включва марките Peugeot, Citroen и Opel, отчете спад в продажбите си от първото тримесечие. Той продаде 627 000 превозни средства по-малко в сравнение с предходната година. Досега PSA не е посочила дата за възобновяване на дейност в своите европейски централи, позовавайки се на текущи разговори със синдикатите относно предпазните мерки, свързани с пандемия.
Авто новини от епицентъра на пандемията в ЕС
В Италия, една от най-засегнатите страни от ЕС от настоящата пандемия, пълното спиране на всички индустрии няма да бъде облекчено преди 4 май. Така че най-добрият производител на автомобили в страната, Фиат Крайслер, ще продължи да търпи огромни загуби, които вече възлизат на 76 %, по-малко продадени през март автомобили.
За сравнение, продажбите на автомобили в цяла Европа се понижиха средно със „само“ 55% през месеца.