Дойде ли месец май, много инвеститори се сещат за старата пазарна поговорка, която гласи: “Продай през май и бягай”. Това е една от най-известните сезонни сделки и гласи, че фондовият пазар се представя по-слабо в периода май-октомври, отколкото през останалата част на годината.
Сега ще видим дали това наистина е така и дали има акции, които може да са добра инвестиция за лятото въпреки това.
“Продай през май и бягай“
Нека първо разгледаме сезонността на фондовите пазари като разделим годината на две полугодия – от май до октомври и от ноември до април.
1. S&P 500
Да започнем с американския пазар. За целта нека разгледаме годишния сезонен модел на индекса S&P 500 като започнем от първия ден, в който индекса е съставен от 500 компании – 4 март 1957 година.
Ето и цифрите:
- Средна доходност от 0,84%, което отговаря на 1,69% годишна доходност.
- 42 печалби и 24 загуби (6364% успешни дълги позиции).
- Максимална печалба от 20,87% при максимална загуба от 31,26%.
- Средна печалба при покачване от 6,63% и средна загуба при спад от 8,54%.
Да видим и представянето на S&P 500 през другите 6 месеца на годината 1 ноември – 30 април:
- Средна доходност от 5,81%, което отговаря на годишна възвръщаемост от 12,12%.
- 47 печалби при 18 загуби (72,31% успешни дълги позиции).
- Средна печалба от 10,95% при средна загуба от 6,51%.
- Максимална печалба от 26,31% при максимална загуба от 16,14%.
Следователно спокойно можем да заключим, че поговорката “продай през май и бягай” важи при S&P 500.
2. DAX 40
Да се преместим от другата страна на Атлантика и да проверим как изглежда ситуацията на фондовия пазар на най-голямата европейска икономика – Германия.
Да видим цифрите:
- Средна доходност от -0,82, което отговаря на годишна възвръщаемост от -1,65%
- 21 печалби при 13 загуби (61,76% успешни дълги позиции)
- Средна печалба от 9,65% при средна загуба от 15,67%.
- Максимална печалба от 26,75% при максимална загуба от 36,49%.
Ето и как се представя немския бенчмарк в периода 1 ноември – 30 април:
- Средна доходност от 8,46%, което отговаря на годишна възвръщаемост от 17,86%
- 25 печалби при 9 загуби (73,53% успешни дълги позиции)
- Средна печалба от 15,45% при средна загуба от 8,83%.
- Максимална печалба от 36,76% при максимална загуба от 16,20%.
Следователно можем да отбележим 2:0 за “продай през май и бягай”.
3. Nikkei 225
Да разгледаме и японския бенчмарк – Nikkei 255 и да видим дали и той ще потвърди тенденцията, която виждаме при S&P 500 и DAX 40.
- Средна доходност от -1,14%, което отговаря на годишна възвръщаемост от 2,26%
- 28 печалби при 27 загуби (50,91% успешни дълги позиции)
- Средна печалба от 8,62% при средна загуба от 10.33%.
- Максимална печалба от 35,33% при максимална загуба от 37,70%
Но да разгледаме и представянето на Nikkei 225 през останалата част на годината, за да направим сравнение:
- Средна доходност от 6,47%, което отговаря на годишна възвръщаемост от 13,54%
- 40 печалби при 15 загуби (72,73% успешни дълги позиции)
- Средна печалба от 13,46% при средна загуба от 10.13%.
- Максимална печалба от 54,92% при максимална загуба от 30,56%
И така регистрираме 3 от 3 за продай през май и бягай, което си е доста убедително доказателство, че старото правило продължава да работи.
В същото време, дали наистина трябва да излизаме изцяло от пазара през лятото и есента и да се върнем чак през ноември или има и някои акции, които могат да се представят силно и през лятото?
Има ли “летни акции”?
Както знаем всяко правило си има изключение и на фондовия пазар винаги могат да бъдат открити скрити скъпоценни акции, а в някои случаи дори цели индустрии. Да разгледаме някои от потенциалните кандидати да бъдат наречени “летни акции”.
PepsiCo
С настъпването на лятото търсенето на прохладни освежаващи напитки се увеличава. И един от най-сериозните представители на газираните напитки определено е PepsiCo. PepsiCo изглежда е една от компаниите, чиято цена на акциите започва да се нагорещява с по-топлото време.
От графиката по-горе ясно се вижда, че периодът от края на март до края на юли през последните 10 години е бил доста благоприятни месеци за тази газирана акция.
PepsiCo все още постига положителен резултат през всяка една година от 2012 г. насам – вижте възвръщаемостта на модела на графиката по-горе.
Дори през последните 2 години PepsiCo се представи на ниво, въпреки че социалните събирания и груповите дейности бяха ограничени поради пандемията от коронавирус.
Източник: https://fxtrading.bg/letni-akcii/