Банкирането в Европа и България преминава през най-голямата си трансформация в модерната история. На 13 януари, новата директива за платежните услуги - директива (ЕС) 2015/2366 - влезе в сила. Тази регулация се очаква да преобрази банковата индустрия и за банкери и за потребители. Според PSD2, банките са задължени да отворят платежните си системи за други компании и да осигурят достъп до своя API, или приложно-програмен интерфейс, на лицензирани трети страни. Това означава, че всяка лицензирана компания с платежни услуги може да ги предлага директно на клиентите на банките.
В резултат, състезанието по иновации в България и ЕС започна и една от първите финтек компании да адресира пазара в страната ни е европейския иноватор Auka. Компанията обяви, че вече предлага платформата си в България и е в преговори с банки в страната ни.
Нови проучвания, проведени от Auka, показаха, че много банкери смятат, че техните организации ще преминат през разрушителна промяна като резултат от втората директива за платежните услуги в ЕС – PSD2. Според проучването сред висш мениджмънт от банковия сектор в България, 26% от банковите специалисти в страната ни се притесняват, че големите технологични компании като Google, Facebook или Amazon ще играят роля в разрушаването на банкирането във вида му, в който го познаваме и половината от тях смятат, че банкирането ще премине през фундаментална промяна през следващите пет години. Много вярват, че технологичните гиганти все повече ще приемат роля на банки.
И докато 1/3 от банкерите в България все още проучват възможностите за въвеждане на PSD2, 13% от тях казват, че са решили да си партнират с финтек компании за нови решения. В същото време, повече от 40% изпитват загриженост за влиянието на PSD2 върху тяхната организация, а други 30% смятат, че организацията им ще премине през съществена промяна за да отговори на новите регулации като 60% от банкерите планират промените да бъдат въведени през първата половина на 2018 година.
Даниел Дьодерлайн, CEO и основател на Auka, казва, че компаниите като Google, Apple, Facebook и Amazon, които вече имат милиарди потребители, познават силата на данните от тях:
„Когато вече могат да предлагат гъвкави и иновативни платежни решения на клиентите си в Европа, като резултат от PSD2, тогава ще наблюдаваме истинската атака за банковите клиенти от страна на технологичните гиганти. Когато една компания има стотици хиляди или милиони клиенти, които използват платежните й решения, тя може лесно да генерира приходи чрез такси за трети страни, нови финансови услуги или чрез продажба на маркетинг информация на други компании.
За да може традиционните банки да са конкурентни на новите играчи, те ще трябва да разрушат своите бизнес модели и да създават иновативни платежни решения, които са желани от потребителите. Банките все още имат голямо предимство пред Facebook – те знаят как да управляват плащанията и сигурността. Това, което им липсва в момента е разбиране за множеството възможности на хоризонта.“
Auka е перфектният пример за разрушител в индустрията и в същото време партньор на банките. Компанията е основана от Даниел Дьодерлайн, предприемач и експерт в мобилните плащания и PSD2 и първият, който въвежда мобилните плащания в Норвегия.
Компанията на Даниел, Auka, бе първата, която стартира мобилни плащания в Норвегия и първата FSA регулирана компания за финансови услуги, която оперира на 100% от облачната платформа на Google и първата, която предложи на европейските банки съответстващи на регулациите решения за мобилни плащания чрез SaaS модел. Проектирайки своята платформа за плащания от гледна точка на банките, търговците и клиентите, норвежката компания се превърна в най-бързо растящия финтек в Европа през 2016 година, а през 2017-а спечели наградата CFI Magazine Technology Awards за най-добра мобилна платежна платформа в Европа.
Днес Auka предлага цялостна независима платформа за платежни решения на международни банки за мобилни плащания, услуги за търговци и други иновативни решения. С помощта на Google Cloud Platform, Auka изгради мощна и устойчива платформа за финансови услуги, които могат да обслужат непрекъснато увеличаващия се обем от мобилни транзакции.