• Какво е SPAC и как да инвестирате в тези компании?

    Какво е SPAC и как да инвестирате в тези компании?

    SPAC се превърна в лудост, която завладя Уолстрийт.

    Какво е SPAC и как да инвестирате в тези компании?

    Всеки, който следи развитието на фондовите пазари отблизо вероятно е попадал на съкращението SPAC, които циркулира усилено из финансовите новинарски емисии през последните месеци.

     

    Какво е SPAC?

    SPAC е съкращение на special purpose acquisitions company или преведено на български означава компания за придобиване със специална цел. По същество това е компания, създадена от инвеститори с единствената цел да набере средства чрез първично публично предлагане, за да придобие друга компания или компании.

    Тези компании нямат търговски операции, не произвеждат продукти или услуги, и не продават нищо. Ето защо SPACs често се наричат “компании с празен чек”. Всъщност единствения актив на SPAC обикновено е капитала, събран от първичното публично предлагане.

    Когато SPAC или друга публично търгувана компания закупи частна компания, това се нарича обратно сливане.

    Обикновено SPACs са създадени или спонсорирани от екип от институционални инвеститори, професионалисти в света на частните компании или от хедж фондове. Дори високопоставени изпълнителни директори като Ричард Брансън и колегата му милиардер Тилман Ферита също се възползваха от тенденцията и формираха своите SPAC.

    В последните месеци все по-често може да се открият компании за придобиване със специална цел, които имат намерение да закупят частна компания свързани в електромобили.

     

    Как работи SPAC?

    След като разбрахте какво представлява SPAC е време да видим и как работят тези компании за придобиване със специална цел. Ето и няколко стъпки, които показват началото на живот на един SPAC и неговото развитие:

    • Група опитни инвеститори и мениджъри пускат на фондовия пазар куха компания чрез традиционния процес на първично публично предлагане (обикновено се оценява на $10 за акция).
    • Капиталът събран от IPO-то влиза в доверителна сметка с лихви, докато учредителите или мениджмънта на SPAC-а открият частна компания, която иска да стане публична чрез придобиване.
    • След като кухата компания стане публична тя публикува информация относно спонсорите си и секторите, в които ще започне да търси привлекателна частна компания за придобиване.
    • След като открие подобна компания започват преговори за придобиването и.
    • При постигане на споразумение инвеститорите и акционерите в SPAC-а трябва да го гласуват. Ако сделката е одобрена се прибягва към сливане, но ако не бъде одобрена процесът по търсене на компания продължава.
    • Често желаната цел струва повече, отколкото предлага SPAC. В тези случаи компанията набира допълнителни средства, като продава допълнителни акции на пазара.
    • Ако не бъде открита подходяща компания SPAC-ът се ликвидира и се връщат парите на акционерите.

    Често фазата на формирането на компания за придобиване със специална цел и първичното и публично предлагане отнема около 8 седмици, а процесът по търсене и придобиване на целевата компания трае приблизително 24 месеца.

    Типичната структура на SPAC освен акции включва и варанти. Варантите дават на притежателите им възможност да закупят акции на по-късен етап на фиксирана цена. Инвеститорите в SPAC могат да упражнят варантите след като бъде определена целевата компания и сделката бъде сключена.

    Цената за упражняване на варанти е около 15% над цената на обикновените акции предлагани на IPO-то. Тъй като в повечето случа цената на акциите на SPAC е $10, то при този сценарии варантите ще са на цена от $11.50.

     

    Защо SPACs станаха толкова популярни?

    SPACs съществуват от 90-те години на миналия век, но в последните години популярността им нарасна експоненциално. Общата стойност на SPAC сделките, приключени между 2019 и 2020 година, е скочила с 400%, според данни на Dealogic.

    Досега през 2021 година броят на сключените сделки вече възлиза на повече от половината от направените през 2020 г.

    Сега банкерите смятат, че компаниите за придобиване със специална цел си проправят път и към Европа. Все пак тенденцията при SPAC на “Стария континент” е доста по-слаба, отколкото от другата страна на Атлантическия океан.

     

    Но какво се дължи непрекъснато растящата популярност на SPACs?

    Компаниите за придобиване със специална цел предлагат възможност на частни фирми да станат публични в по-кратки срокове от традиционното първично публично предлагане. Също така, при сливане със SPAC, целевата компания е в състояние да договори собствена фиксирана оценка със спонсорите на SPAC.

    Един от най-съществените рискове при сливане с компания за придобиване със специална цел е придобиването да бъде отхвърлено от акционерите.

     

    Как да изберете най-добрите SPACs?

    Вече знаете какво е SPAC, как работят компаниите за придобиване със специална цели и какви са основните предимства и недостатъци.

    В следващите редове ще ви дадем няколко насоки как да изберете най-добрите SPACs към които да насочите своите инвестиции. Ето 5 фактора, които можете да следвате, когато избирате SPAC.

    1. Качествен мениджърски екип

    Ключовият фактор при SPAC е мениджърския екип, който седи зад него. Ако мениджмънта на SPAC няма достатъчно опит може да не успее да намери целева компания в следващите 24 месеца. Ако това се случи, събраният капитал ще бъде върнат на инвеститорите и просто ще бъде загубено време.

    Когато оценявате мениджмънта е важно да обмислите какво всеки служител или директор допринася като стойност към процеса на търсене.

    Например, ако SPAC искат да се комбинира с технологична компания, вероятно ще считате, че опит в технологичния сектор е важен фактор за намирането на точната целева компания.

    2. Специфичен сектор или индустрия

    Още един фактор, който е почти толкова важен, колкото качествения мениджърски екип е сектора или индустрията, в която ще се търси компания за сливане.

    Не е достатъчно да се заяви, че SPAC ще търси бизнес, който има оперативни приходи (EBITDA) между $100 и $500 милиона и корпоративна стойност от $1 милиард. Трябва да се упомене индустрия или сектор, при който служителите и директорите имат осезаемо предимство при намирането на целева компания.

    3. Предишен опит със SPAC

    Предишен успешен опит със SPAC е едно много положително качество, което е добре да се има предвид, когато се търсят възможности за инвестиции в SPAC.

    Да вземем за пример отново нашумелия SPAC през лятото на 2020, който споменахме по-горе – Pershing Square Tontine Holding на един от най-известните хедж фонд мениджъри Бил Акман. Трябва да се отбележим, че Акман вече имаше предишен опит със SPAC през 2012 година, което му помогна да събере $4 милиарда във втория си опит.

    4. Капитал набран от IPO-то на SPAC

    Средният капитал набран от IPO на SPAC през 2020 година е $336 милиона, а досега (18 април) през 2021 е $324 милиона.

    Колкото повече капитал успее да събере едно първично публично предлагане на SPAC, толкова по-добре, тъй като разширява спектъра на потенциалните целеви компании.

     

    Как да започнете инвестиции в SPAC?

    След като разбрахте как да изберете най-добрите компании за придобиване със специална цел за Вашето портфолио, то е време да видим как да направите Вашите инвестиции в SPAC.

    Това може да направите в 3 прости стъпки:

    • Открийте лицензиран инвестиционен посредник.
    • Изтеглете платформа за търговия, която избрания от Вас посредник предлага. В някои случаи посредника предлага възможности да търгувате директно във Вашия браузър, без да изтегляте софтуер.
    • Открийте символа на SPAC-а, в който сте избрали да инвестирате и купете негови акции.

     

    Източник: https://fxtrading.bg/

     

    инвестиции фондови пазари Уолстрийт SPAC

    Оценка на новината

    5.00