Този месец Съединените щати вдигнаха тарифите на вноса от Китай на стойност 200 млрд. долара. Американският президент Доналд Тръмп също така заплаши, че скоро може да има още промени. Промени вече се случват на световно ниво, изтъкват анализаторите на един от лидерите в кредитното застраховане – компанията „Кофас“. Заради търговската война между Щатите и Китай световната икономика попада в капана на промишления цикъл.
Обемът на световната търговия е намалял с 1.1% през първото тримесечие на годината, посочват от „Кофас“, позовавайки се данните на Холандското бюро за анализ на икономическата политика. Очакванията на експертите по управление на риска са световната търговия да спадне средно с 0.7 на сто тази година, въпреки очакваното възстановяване от второто до четвъртото тримесечие на 2019 г. Друг показател, който посочват от „Кофас“, е спадът в износа на Южна Корея за последните седем месеца,.
Според анализаторите, съществуват множество причини за тези разочароващи за търговията данни. Една от тях е търговският протекционизъм, който непрекъснато нараства в много страни от 2009 г. насам. Според Global Trade Alert, през 2017 г. 73% от износа на страните от Г-20 е бил обект на рестриктивни търговски политики. По-слабият растеж на световния БВП също е един от факторите, свързани с понижението в глобалната търговия. „Кофас“ очаква световният БВП да нарасне с 2.9% през тази година, което е с 0.3 пункта по-малко в сравнение с 2018 г. Това ще бъде най-ниското ниво на икономически растеж, наблюдавано от 2016 г. насам. Забавянето на темпото на глобалната икономика се отразява негативно на сектори като автомобилостроене, строителство, химикали, които са изложени на по-голям риск в този ранен етап на фазата на забавяне, посочват от „Кофас“.
Очакванията за Китай са, че мерките на САЩ ще струват около 0,8% от БВП на Поднебесната империя, но спадът в производството частично се компенсира от по-експанзивни фискални и парични политики. По-високите американски митнически тарифи имат пряко въздействие върху Китай, но и косвено засягат нейните доставчици. С други думи, германските износители ще бъдат засегнати от американските тарифи за Китай, тъй като Германия е водещия доставчик на авточасти за Китай. Според проучване на „Кофас“, увеличаването на американските тарифи с 1% за дадена страна рефлектира в 0.6% намаление на износа на друга страна, която е търговски патньор на засегната. Това непряко въздействие е най-голямо за сектори като транспорта (включително автомобилния сектор), машините и оборудването, и електрониката. В Съединените щати общата годишна загуба в резултат на решенията от 2018 г. е незначителна (0.04% от БВП). Малко вероятно е новите тарифи да променят ситуацията, тъй като стоките, засегнати от увеличението на цените на китайския внос, представляват едва 1% от БВП.
Според „Кофас“, има висок риск за последващо увеличение на американските мита за китайски вносни стоки на стойност 300 милиарда долара. „Другата търговска война“, или възможните по-високи американски тарифи за автомобилния внос от ЕС, остава нерешен въпрос, напомнят анализаторите. Очаква се САЩ да обявят решението си този месец, но крайният срок може да бъде отложен.