Българският бизнес търси възможности за разширяване на дейността си извън страната. 80% от анкетираните собственици на бизнес казват, че основен мотив за разширяване на бизнеса е намерението за износ на български стоки. Други 34%, пък усилено търсят чуждестранен партньор, с който заедно да инвестират в България.
1/4 от фирмите имат интерес за сътрудничество, но насочени към вноса на стоки, които биха се котирали на българския пазар. Само 12% от анкетираните имат намерение и възможност да инвестират в чужбина.
Българските предприемачи имат най-голям интерес към създаването на бизнес контакти в Германия. Голям интерес се демонстрира и към идеята за сътрудничество със САЩ, Китай и Русия. От години насам Турция за пръв път не е дестинация, към която предприемачите се стремят.
Гърция, Сърбия и Румъния също са предпочитани страни за сътрудничество и бизнес контакти. Италия също провокира голям интерес у българския бизнес. Фирмите, които имат интерес за чуждестранно сътрудничество се занимават с различни дейности, но повечето са големи предприятия свързани с производство. От секторите на текстилния бранш, машиностроенето, химическата индустрия и производството на храни се демонстрира най-голям интерес.
Анкетата е проведена от Българската търговско-промишлена палата (БТПП). Целта на проучването е да установи намеренията на фирмите за разширяване на бизнеса извън страната през настоящата година. БТПП ще ползва данните за подготовка на бизнес делегации в чужбина и бизнес форуми в страната.