България не е страна, известна с производство на автомобили. Макар, че и у нас съществува такъв бранш се оказва, че произвеждаме твърде малко. Европейската асоциация на автомобилните производители посочва, че през 2016г. са произведение само 141 автомобила – 62 леки и 52 лекотоварни.
Тази бройка е много ниска в сравнение с общия брой произведенеи автомобили в ЕС. За 2016г. в Съюза за произведени 19,2 млн. автомобили. Най-голям брой идва от Германия, която е известна с производството на качествени автомобили. Страната е произвела 5.5 млн. автомобила за година.
Висока е производителността и в Испания, от където за година са излезли 2,2 млн. броя. В общата статистика леките автомобили държат дял о 86%, а лекотоварните само 11.3%. 2.8% е делът на тежкотоварните автомобили.
Защо България произвежда толкова малко? Всъщност в сектора са заети над 20 хил. души, представляващи 0,69% от общото активно население на България. В процент това е много малко, но всъщност представлява повече от заетите в Дания, Естония, Гърция, Ирландия, Латвия и Финландия взети заедно.
В целия ЕС заетите лица в сектора на автомобилостроенето са 2,5 млн. души. Разбира се, най-много са работещите в Германия – 850 хил. души. Голям е процента на заетите в автомобилостроенето и във Франция, Великобритания, Полша и Румъния, като във всяка от страните работещите в този сектор са много над 100 хил.
Може би един от проблемите в сектора в България е, че в страната има само една фабрика, която произвежда автомобили – Great Wall. За сравнение в Румъния и Сърбия има по три фабрики.
България произвежда 100 автомобила за година, а заетите са 20 хил. души
България не е страна, известна с производство на автомобили. Макар, че и у нас съществува такъв бранш се оказва, че произвеждаме твърде малко.