Тол системата да заработи от началото на 2020 година, когато ще е окончателно готова, поискаха от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България. От бизнеса посочват, че „събирането на ТОЛ такси в аванс или на „зелено“ граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление“.
Според КРИБ, трябва да бъде преосмислен обхватът на таксуваните участъци от републиканската пътна мрежа.
В така предложения обхват са включени 92% от първокласните пътища в страната, а с третокласните пътища делът се равнява на 82% от цялата пътна мрежа, за които ще трябва да се плащат такси за изминато разстояние, се посочва в позицията на индустриалците. Така, България става единствената страна в света, в която се таксуват автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища, отбелязват те, и насочват вниманието към факта, че страната ни е на първо място в Европа по транспортен дял на транзитен трафик (40%). Ето защо предложението на КРИБ е само магистралите и първокласните пътища - част от трансевропейската пътна мрежа, да попадат в обхвата на системата.
В становището на работодателската организация се посочва още, че в момента тол системата не е свързана с Националната агенция за приходите и Агенция "Митници", което пък е предпоставка за основателни съмнения относно прозрачното събиране и разходване на сумите. От КРИБ определят като съмнителна предвидената цел за събиране - 1,3 млрд. лева на година. Причината, която посочват, са оценките на основния консултант. Според експертното становище АПИ има капацитет да усвоява не повече от 800 млн. лева годишно. Още повече, че към планираните приходи от тол таксите трябва да се добавят и 300 млн. лева от винетките.
Преди въвеждането в експлоатация на системата трябва да бъде направена задължителна оценка на въздействието, което със сигурност ще бъде предпоставка за преосмислянето на обхавата й, изтъкват също представителите на бизнеса.
От Конфедерацията посочват, че становището им по отношение на въвеждането на тол системата е положително, но при условие че бъдат спазени изискванията за пропорционалност при таксуването на всички участници в движението.