Очаква се до края на годината да стартира процедура за закупуване на около 15 броя мотрисни влакове за средни разстояния, както и за доставка на 30 до 50 броя нови вагона за БДЖ. Така ще бъдат осигурени над 4000 места за пътуване на средни и дълги разстояния. Това стана ясно по време на общественото обсъждане на темата за закупуване на нов подвижен състав за нуждите на БДЖ и инвестициите в националната железопътна инфраструктура. По първоначални проучвания доставката на мотрисите и вагоните може да се осъществи най-рано в средата на 2023 г. Инвестицията е за малко над 100 млн. евро.
Паралелно се работи и по програма за модернизация и ремонт на наличните локомотиви, вагони и мотрисни влакове. Вече се водят разговори с производителя на локомотивите „Шкода“ и възможността за тяхната модернизация, която ще доведе до увеличение на максималната скорост за движение до 160 км/ч, както и ще повиши експлоатационната им годност с 20 години. В процес е процедура за капиталов ремонт на наличните мотрисни влакове.
Също така се водят преговори с Дойче Банк (DB) за закупуването на около 100 броя вагони, експлоатирани и поддържани от немските железници. По първоначални изчисления, необходимата инвестиция ще бъде по-ниска от тази за реновирането и модернизирането на собствените вагони, а тяхната доставка може да бъде изпълнена в рамките на една година.
„Трябва да се мисли за услугата, за нейната привлекателност спрямо обществото, за нейната устойчивост, дългосрочност и изпълнение на целевите показатели, които БДЖ има пред себе си, за да бъде доставчикът на тази основна услуга по договор с държавата и след 2024 година, когато пазарът ще се либерализира“, заяви министърът на транспорта Росен Желязков.
В рамките на общественото обсъждане беше представена инвестиционната програма на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ до 2030 г. Дотогава 50 % от цялата железопътна мрежа ще бъде модернизирана, предвиждат разчетите за развитието на жп сектора.