Превозвачите предлагат тестова тол тарифа от 12-14 ст./км за тежкотоварни автомобили над 12 тона от категория Евро 06. Това стана ясно по време на второто заседание на Обществения консултативен съвет по въвеждане на тол системата у нас. Представители на институциите, заинтересованите страни и транспортния бранш обсъдиха тестовите тарифи, с които от 16 август поне месец ще се изчислява на терен стойността на изминатото разстояние.
Регионалното министерство остава на позицията за по-висока реална, не тестова тарифа. Според зам.-министър Николай Нанков таксата може да стигне до 20-23 ст./км за автомобил от категория Евро 06 с тегло над 12 тона и с повече от 3 оси. Ще бъде създадена експертна група с представители от транспортния бранш и Национално тол управление, която в оперативен порядък ще работи по темите за обхвата и тарифите на тол системата. Задачата на експертите няма да бъде взимане на окончателно решение, а да предложат размер на тарифа, по който да се правят изчисления по време на тестовия период от 16 август. Окончателният размер ще бъде приет след анализ с решение на Министерския съвет.
„Стигнахме до извода, че всяка от страните трябва да опита да докаже своята теза след като направи изчисленията със събраните реални данни при тестовете от 16 август. На 12 стотинки считаме, че нашите изчисления ще бъдат точни. Надявам се да убедим министерството в правотата си и да вървим напред“, каза още Арабаджиев. Той допълни, че браншът предлага отстъпки за тежкотоварните автомобили, които оперират повече на българска територия, без значение дали са български или чуждестранни. Заместник-министър Нанков изрази съгласие и допълни, че се обсъжда тежкотоварни превозни средства, които имат изминати повече от 10 хил. километра на месец, да получат отстъпка от 30%; при изминати над 7500 километра месечно тя да е 20%, а при над 5000 км – 10%.
По време на второто заседание на консултативния съвет заместник-министър Нанков съобщи още, че подземни кантари в обхвата на тол системата ще изчисляват в реално време теглото на преминаващите по платените пътища тежкотоварни превозни средства. Камери ще отчитат броя на осите, а датчици в пътното платно, чийто монтаж вече започна, ще изчисляват натоварването на ос на автомобилите. При претоварване електронната система автоматично ще ги регистрира като нарушители и те ще бъдат санкционирани от контролните органи.
Монтажът на камерите, които ще следят трафика, трябва да приключи до 16 август, когато Националното тол управление ще започне техническата експлоатация на тол системата. Досега са изградени 80% от новите и са обновени 23 броя от съществуващите рамки.