• България се изкачва с 11 места в класация за дигитализация на бизнеса

    България се изкачва с 11 места в класация за дигитализация на бизнеса

    Страната ни се нарежда на 47-ма позиция от 115 държави по дигитализация на бизнеса, и към момента е най-динамично развиващата се държава по този показател в региона на Централна и Източна Европа

    България се изкачва с 11 места в класация за дигитализация на бизнеса

    България се изкачва с 11 позиции до 47-о място от 115 държави в годишната класация за дигитализация на бизнеса на Euler Hermеs - световен лидер в застраховането на търговски кредити. С този резултат страната ни се превръща в най-динамично развиващата се държава по този показател в региона на Централна и Източна Европа.

    Индексът EDI (Enabling Digitalization Index) оценява условията за работа и развитие на дигиталните компании, както и възможностите за дигитализация на бизнеса в съответните държави. Използват се 5 критерия – регулации, знание, свързаност, инфраструктура и мащаб.

    С добри оценки за регулация и свързаност, България успява да изпревари съседните Сърбия (50 място), Румъния (56 място) и Турция (48 място), както и Хърватска и Черна гора. Значително пред нас в класацията обаче са останалите държави в региона – сред отличниците се нареждат: Чехия (27 място), Словения (31 място), Унгария (34 място), които също отбелязват макар и по-малък напредък.

    Оценката на анализаторите от Euler Hermes за региона като цяло е положителна, като се отбелязва успешната стратегия на държавите да компенсират липсата на мащаб с фокус върху развитието на инфраструктурата, свързаността и знанията. Именно последната сфера е с най-голям потенциал за подобрение у нас, като към момента България събира 48 от 100 възможни точки.

    Класацията за дигитализацията на бизнеса на Euler Hermes за 2019 година отново е оглавена от САЩ. Германия също запазва второто си място, а Холандия е изместена от тройката от Дания. Като положително се отчита и развитието на Китай, който за първи път попада в Топ 10.

    Анализаторите уточняват, че индексът EDI не мери самата дигитализация в съответната държава, а се фокусира конкретно върху условията за развитието на бизнеса с помощта на дигитализацията и съответно върху рисковете от евентуално забавяне. Наред с данни за приноса на дигиталната икономика към БВП, се взимат предвид фактори като ръста на е-търговията, новите услуги, навлизането на Big data и облачните технологии, роботизацията и автоматизацията, влиянието върху производителността, както и развитието на образованието и развойната дейност.

    Според експертите на Euler Hermes проследяването на индекса EDI е важно за бизнеса заради новата икономическа реалност – в момента около една пета от глобалния БВП се създава от дигиталната икономика. Доказват го и данните за развитието на е-търговията, като през 2018 година в САЩ се отчита 13.7% ръст (след 16% през 2017). В Китай увеличението е още по-значително – 29% за 2018 година след 32% през предходната. Това са темпове в пъти по-високи в сравнение с ръста на традиционната търговия.

    Освен заради адаптирането към новата среда и адекватното използване на възможностите за растеж, експертите на Euler Hermes препоръчват на бизнеса да следи темата с дигитализацията и заради появата на нови рискове. Те са свързани както с киберсигурността, така и с влиянието на т.нар. “нова студена война”, до която ескалира напрежението между Китай и САЩ във връзка с казуси с технологични компании.

    бизнес класация Euler Hermes роботизация кибер сигурност търговска война между САЩ и Китай е-търговия Централна и Източна Европа дигитализаци Big data облачни технологии

    Оценка на новината

    0