Пандемията промени потребителските вкусове, принуждавайки индустрията на дребно да внедри иновации на пазара, за да оцелее.
Търговците на дребно бяха под натиск още преди пандемията, борейки се да се адаптират към нарастващия интерес към онлайн пространството. Избухването на Covid-19 ускори някои от тези тенденции, като все повече хора предпочитат да пазаруват онлайн.
"Хората обичат да пазаруват от магазина, дори и тези, които имат достъп до всякакви онлайн приложения на своите телефони", каза Анеша Шерман, старши анализатор на европейската търговия на дребно в Бернщайн.
Наскоро няколко марки обявиха затварянето на магазини, предвид финансовите загуби вследствие на коронавируса. Например Inditex, гигантът на дребно, който притежава Zara, заяви по-рано този месец, че ще затвори между 1000 и 1200 магазина по целия свят.
Вирусът изостри проблемите с ликвидността при някои компании като Oasis, Warehouse, Debenhams и Cath Kidston.
Добра новина е, че след премахването на ограничителните мерки, много потребители в Европа се върнаха в магазините, като с удоволствие чакаха с часове на опашките, преди да бъдат пуснати вътре.
"Много хора искат да продължат живота си и да вършат нормални неща", заяви Джат Сахи, консултант на дребно във Fujitsu. „Пазаруването несъмнено е част от тях.“
Повечето европейски правителства облекчиха режима на наложените ограничения, но предизвикателствата остават, когато става въпрос за ваканции в чужбина и провеждане културни събития. Тенденцията хората да работят от дома си, все още продължава да се насърчава. Това означава, че пазаруването се е превърнало в една от малкото налични социални опции, и по-големите търговски центрове се възползват от това.
„Моловете и търговски паркове са в състояние да осигурят необходимото социално дистанциране между посетителите", добави Шерман.
Онлайн пазаруването продължава да набира скорост с всеки изминал ден. Консултатската компания Kantar заяви, че електронната търговия значително е нараснала на фона на пандемията. В бъдеще очакванията са това да продължи.
„Хората ще се върнат в голяма степен към старите си навици, но една структурна промяна, която предвиждам през следващите няколко години, е по-малко поводи за нови дрехи. Ще имаме оскъден брой организирани големи концерти или спортни събития, или празненства като сватби и други празници”, каза Шерман.
Kantar също така предположи, че поведението на потребителите няма да бъде същото, като повечето от тях вярват, че навиците им за "блокиране" ще продължат и след края на пандемията.
„Повишената хигиена, по-здравословното хранене, прекарването на времето със семейството и желанието за лично развитие най-вероятно ще се запазят“, добави компанията, която проведе проучаването си сред близо 100 000 потребители от над 50 държави. "Всички тези промени ще доведат до възникване на различни нужди и модели на разходите."