В ранните месеци на пандемията, през пролетта, американците пълнеха количките си с покупки на едро на храни и домакински пособия, а бакалниците се надпреварваха да презареждат оголените рафтове. През последните седмици обаче потребителите са гравитирали към първокласни покупки като кафета от по-висок клас, сирена и замразени предястия вместо ценни марки или частни марки, каза компанията за пазарни проучвания IRI.
Според данните на IRI продажбите на премиум и суперпремиум пакетирани стоки са нараснали с 1,7% при търговците на дребно за 26 седмици, приключили на 4 октомври. Процентът може да звучи като малък, но това е забележителна промяна в индустрията за пакетирани стоки за милиарди долари, където конкурентите се конкурират само с десети от процента един от друг.
Тази тенденция продължи през последните седмици и е последователна за домакинствата от всички нива на доходи, каза Кришнакумар Дейви, президент на стратегическия анализ в IRI.
Дейви отбеляза, че хората са се насочили към специални артикули, за да се измъкнат от досадни рутини и се опитват да превърнат дори вечерите през седмицата в преживяване. Освен това, каза той, хората харчат парите си по различни начини, тъй като не могат да пътуват, да излизат на вечеря с приятели или да посещават киното.
„Хората нямат толкова много възможности за харчене, така че имат малко пари и се хранят добре“, каза той.
Почти всяка държава в страната отчита ръст на случаите и хоспитализациите на заболели от Covid-19. В САЩ те са над 65 300 души - повече отколкото във всяка друга точка на пандемията.
Значителното увеличение на случаите доведе до мрачни решения, които се връщат към най-предизвикателните и смъртоносни седмици от пролетното избухване. В Ел Пасо са внесени фризерни камиони, които да служат като временни морги. В Северна Дакота страхът от недостиг на персонал вдъхнови губернатора да промени правилата, за да позволи на асимптоматичните здравни работници, положителни за коронавирус, да продължат да работят в звената на Covid-19.
Нарастващият брой случаи поражда загриженост сред някои продавачи, че купувачите могат да „изпаднат в паника“, както направиха през пролетта. Някои продавачи вече са предприели стъпки, за да се опитат да предотвратят складирането.
Kroger, най-големият оператор на супермаркети в страната, добави ограничения за някои домакински покупки онлайн и в магазини. От миналата седмица клиентите са ограничени да купуват до два от определени артикули, включително тоалетна хартия, хартиени кърпи, дезинфекциращи кърпички и сапун за ръце. В тексаската бакалия H-E-B също клиентите могат да закупят не повече от два определени продукта наведнъж, включително дезинфекциращи спрейове и опаковки от гърди.
Изследванията на IRI показват, че в типична рецесия американците са склонни да търгуват с по-евтини марки, като частни търговски марки на бакалски стоки, да купуват по-малки опаковки на даден артикул и да се лекуват по-малко.
Домакинствата - дори тези с по-ниски доходи - може да се чувстват комфортно да харчат повече за премиум артикули, тъй като са намалили разходите в други категории, заради престоя вкъщи.