Авиокомпаниите от месеци очакваха прилива на въвеждането на ваксини против COVID-19 в началото на 2021 г., за да спасят индустрията си. Но европейските превозвачи, които разчитат на силен летен сезон за възстановяване на приходите си, се страхуват, че то ще настъпи твърде късно за жизненоважния период на пътуване.
Докато пускането на ваксини подклаждаше прогнози за 90% възстановяване на европейския пазар за развлечения само преди месец, бързо разпространяващите се нови вирусни щамове подтикват хората да отлагат плановете си за почивка тогава, когато трябва да бъде най-натовареното време за резервации.
Европейските превозвачи вече са сред най-силно засегнатите от COVID-19. Тъй като печалбите силно зависят от периода – април - септември, поредното изгубено лято може да достигне отвъд индустрията и да удари водещи нискотарифни превозвачи и туроператори. Това може също да забави възстановяването на доходоносните бизнес пазари, от които зависят най-големите мрежови авиокомпании.
Дори с нарастването на темпото на пускане на ваксините, предварителните резервации са по-малко в световен мащаб, отколкото в края на 2020 г., според IATA. Това е лоша новина за по-слабите европейски превозвачи, като Norwegian Air Shuttle ASA, която се опитва да се преструктурира, за да оцелее, след като подаде молба за защита от фалит миналата година. Европа вече е претърпяла повече фалити на авиокомпании от всички други региони от началото на пандемията и този брой може да се повиши, според анализатора от Международното бюро на авиацията - Стюарт Хачър.