От управата на Суецкия канал (SCA) съобщиха, че масивеният контейнеровоз е преместен и отново е в движение. Необходими са още усилия по изправяне на посоката, но властите разчитат на благоприятно стечение на обстоятелствата.
Дългият 400 метра (430 ярда) Ever Given се заби диагонално през южния участък на канала при силен вятър в началото на миналия вторник, спирайки корабоплаването по най-краткия корабоплавателен маршрут между Европа и Азия.
Блокирането на Суецкия канал доведе до смущения в глобалната верига на доставки. Около 15% от световната търговия преминава през канала, или близо 10 милиарда долара в стоки дневно.
На практика няма алтернативни маршрути за доставка на стоки от Азия до Европа. В резултат на това вносът в САЩ от Европа може да бъде забавен и блокирането може да попречи на празни контейнери да бъдат върнати в Азия, което усложнява световния недостиг на контейнери, предизвикан от пандемията и нарастващото потребителско търсене.
Въпреки че американският внос от Азия обикновено преминава през Тихия океан до Калифорния, закъсненията на части, изпратени от Азия до Европа, биха могли да тласнат доставките на готови продукти от Европа до САЩ.
Suzano, бразилска компания, която представлява около една трета от световните доставки на целулоза от твърда дървесина, която се използва за производство на тоалетна хартия, заяви пред Bloomberg, че кризата в контейнерите крие риск от проблеми с доставките.
Повечето производители на кафе робуста, използвано в Nescafe, доставят продукта през канала. Недостигът на кафе би засегнал най-вече Европа, но може да се развихри в целия свят. Пекарите за кафе на континента вече правят опити да получат доставки от Виетнам, а кафените зърна, които Европа внася от Източна Африка и Азия, преминават през Суец.
Доставките на петрол също бяха застрашени от криза. Около 1,9 милиона барела петрол на ден минават през канала. Затварянето можеше да повлияе на доставките на нефт и природен газ от Близкия изток до Европа и да доведе до увеличение в цените на суровините и бензина. Цените на помпите вече са се повишили заради зимна буря, която спря рафинериите в Тексас и преминаването от рафинериите към по-скъпи летни бензинови смеси.