През 2020 година, много наемодатели на апартаменти останаха с незаети имоти. Някои от тях решиха да продадат активите си, за да пренасочат инвестициите на други места или просто да използват капитала по различен начин. Други останаха на пазара на наеми и продължават да търсят реализация на имотите си във времена, в които липсата на информация пред част от наемателите ги поставя в пасивна позиция.
В един пазар, в който конкуренцията между наемодатели става все по-голяма, а количеството качествени наематели намалява, ключов момент е поведението на наемодателя по няколко основни въпроса.
Първото перо, на което трябва да се обърне внимание е състоянието на имота. Наемателите, които са готови да плащат и имат сигурност на своите доходи са тези, които търсят качеството. Те виждат количеството предлагане на пазара и знаят, че имат избор. Затова избират внимателно, в сравнение с периода преди точно 9 месеца, където опашките пред имотите бяха ежедневна гледка. Състоянието на имота ще бъде определящо и през 2021г. Ако наемодателят няма възможност за освежаване и модернизиране на имота, препоръчителната стъпка е продажба. В момента съотношението брой наеми спрямо продажната цена е значително завишен (продажните цени са високи, а наемните намаляват), т.е. стойността на активите днес спрямо наемните им нива е доста по-добра в сравнение с преди две години.
Второто перо е активната позиция при търсенето на наемателите. Тук се включва агресивна кампания по търсене на наематели, която да позволи повече хора да огледат имота, респективно повече да изявят желание да го наемат. В този сценарии наемодателите ще имат избор и могат да подберат най-подходящите наематели, срещу най-адекватна цена.
Няма как да завършим без цената, разбира се. Очевидно е, че високата конкуренция натиска цената надолу. Точно тук обаче се губи логиката на повечето наемодатели, които до последно държат високи цени. Това в повечето случаи води до празни месеци, както и до липса на масов интерес към имота – и двата фактора водят до „стапяне“ на доходността от него. Стратегията на подпазарната цена, често дава много добри резултати, тъй като постига обратен ефект – голям интерес, наддаване и финалът е подпечатан с подходящи наематели и пазарна цена.