Общият съд на ЕС постанови в сряда, че Европейската комисия е била права, като глоби Google за нарушение на антиръждата – в това, което представлява знаков момент за политиката на ЕС, който може да повлияе на бизнес моделите на големите технологични играчи.
Решението идва, след като Европейската комисия, изпълнителният орган на ЕС, заяви през 2017 г., че Google е предпочел собствените си услуги за пазаруване за сравнение и е глобил компанията с 2,42 милиарда евро (2,8 милиарда долара) за нарушаване на антитръстовите правила. Alphabet Unit Google оспори исковете, използвайки втория най-висок съд в ЕС.
„Общият съд намира, че като предпочита собствената си услуга за сравнение на пазаруването на страниците си с общи резултати чрез по-благоприятно показване и позициониране, като същевременно отхвърля резултатите от конкурентни услуги за сравнение на тези страници посредством алгоритми за класиране, Google се е отклонил от конкуренцията по същество“, се казва в прессъобщение на съда в сряда.
Освен това съдът потвърди и глобата от 2,42 милиарда евро.
Присъдата от сряда може да бъде обжалвана и отнесена пред най-висшия съд на ЕС.
Това не е първият път, в който Общият съд на ЕС се произнася по дело, заведено от Европейската комисия и насочено срещу технологичен гигант.
Камарата постанови през юли 2020 г., че комисията не е успяла да докаже, че ирландското правителство е дало данъчно предимство на Apple - това беше след като базираната в Брюксел институция нареди на Република Ирландия да възстанови 13 милиарда евро от производителя на iPhone през 2016 г.
Решението на съда бележи значителен удар за Маргрете Вестагер, ръководител на конкуренцията на ЕС, и нейния екип. По същество се казваше, че не са свършили добра работа в доказването на своя случай. Вестагер реши да обжалва решението, като го изпрати до най-висшата инстанция на ЕС, Съда на Европейските общности, където делото все още предстои да се произнесе.
По това време решението на Общия съд също хвърли светлина върху едно от основните предизвикателства пред европейската политика в областта на конкуренцията: в антитръстовите дела комисията е тази, която носи тежестта на доказателствата, а не ответникът.
DMA е един от големите законодателни елементи, върху които работи ЕС и който, когато бъде одобрен, ще се стреми да се справи с всяко поведение, което затваря европейските пазари. Това може да доведе до промени в части от бизнес моделите на технологичните гиганти.
Една от потенциалните промени е прекратяването на самопредпочитанията - когато например резултатите от търсенето на приложения в продукт на Apple показват опциите, разработени от технологичния гигант. Идеята е да се даде на по-малките разработчици на приложения същия шанс да бъдат намерени и избрани от потребителите.
Законодателите също гледат да ограничат целевата реклама, за да осигурят повече поверителност на потребителите. Това също може да повлияе на начина, по който Big Tech работи.