Ето как се справи Alibaba през третото си фискално тримесечие, спрямо консенсусните оценки на Refinitiv:
- Приходи: 242,58 милиарда (38,06 милиарда долара) спрямо прогнозни 246,37 милиарда юана, ръст от 10% на годишна база.
- EPS: 16,87 ($2,65) юана на акция срещу 16,18 юана на акция, изчислени, спад от 23% на годишна база.
- Ръстът на приходите от 10% е най-бавният тримесечен годишен темп на растеж за компанията от нейното регистриране в САЩ през 2014 г.
Акциите на Alibaba се понижиха с повече от 8% в предпазарната търговия. Компанията е изправена пред макроикономически затруднения в Китай, които натежават върху бизнеса на гиганта за електронна търговия. Китайските продажби на дребно останаха бавни през четвъртото тримесечие на годината например. И има засилена конкуренция в китайското пространство за електронна търговия.
Междувременно акциите на компанията паднаха с над 50% през последната година, тъй като Китай затяга регулациите върху технологичния сектор на страната в области от антитръстова до защита на данните. Миналата година Alibaba беше глобена от 18,23 милиарда юана (2,8 милиарда долара) от регулаторните органи като част от антитръстово разследване.
Продължава контролът върху китайските технологични гиганти, което е друг фактор, който тежи на компанията.
През декемврийското тримесечие Alibaba изкупи обратно приблизително 10,1 милиона от американските депозитарни акции, регистрирани в САЩ, за около 1,4 милиарда долара. Нейната схема за обратно изкупуване на акции изтича в края на декември 2022 г. В рамките на неговия търговски бизнес в Китай приходите от управление на клиенти (CMR) са ключов показател за анализаторите. Това е най-голямата част от приходите на Alibaba. CMR достигна 100,09 милиарда юана, което е спад от 1% на годишна база.
*CMR са приходите, които Alibaba получава от услуги като маркетинг, които компанията продава на търговци на своите платформи за електронна търговия Taobao и Tmall.
През декемврийското тримесечие в Китай имаше своя ежегоден фестивал за пазаруване на Singles Day, многодневна феерия, в която търговците на дребно предлагат огромни отстъпки. Alibaba каза, че брутният обем на стоките (GMV) през 11-дневния период достигна рекордните 540,3 милиарда юана. Но GMV, което всъщност представлява сумата пари, трансакционирана в една платформа, не се превръща в директни приходи за Alibaba.
Печалбата на китайската търговия спадна с около 20% на годишна база.
Междувременно приходите за международния търговски бизнес на компанията нараснаха с 18% на годишна база до 16,45 милиарда юана през тримесечието на декември.
Alibaba каза, че процентът на клиентите от по-слабо развитите райони продължава да расте. Компанията със седалище в Хангжоу е фокусирана върху проникването в по-малки китайски градове, за да намери нови пътища за растеж. Той пусна продукт, наречен Taobao Deals, който предлага продукти с отстъпка, за да помогне с целта си. Alibaba заяви, че платените поръчки по Taobao Deals са нараснали със 100% на годишна база през тримесечието на декември.
Приходите от облачни изчисления за тримесечието на декември възлизат на 19,54 милиарда юана, което е с 20% повече на годишна база. Това беше по-бавно от ръста от 33% през септемврийското тримесечие. Но загубите за облачното подразделение намаляха.
Но компанията продължи да диверсифицира своята клиентска база към други индустрии. Приходите от неинтернет индустрии представляват 52% от приходите от облака. Пред лицето на нарастващата конкуренция Alibaba се стремеше да развие някои от по-новите си бизнеси, като доставката на храна, която е под нейното местно подразделение за потребителски услуги и включва други продукти като приложението за пътуване Fliggy.
Приходите от местни потребителски услуги възлизат на 12,14 милиарда юана през декемврийското тримесечие, което е ръст от 27% на годишна база.