Първичното публично предлагане на "Алтерко" започна през миналата кратка седмица и инвеститорите ще могат да подават поръчки до 19 октомври за второто технологично IPO на БФБ. Компанията се опитва да набере минимум 783 хил. лв., праг, при който емисията ще се счете за успешна. Максимумът е малко над 3 млн. лв.
Главният изпълнителен директор на "Алтерко" Димитър Димитров посочи, че една от причините за листването е търсене на разпознаваемостта на компанията. На българския пазар технологичният холдинг реализира 43% от приходите си, или малко над 14 млн. лв. за миналата година. Въпреки това според Димитров "Алтерко" все още не е разпознаваема, което той очаква да се промени с придобиването на публичен статут.
Мобилните услуги с добавена стойност са основният бизнес на "Алтерко". В него влиза осигуряването на телекомуникационна инфраструктура за корпоративни клиенти. Чрез дъщерната "Теракомюникейшънс" компанията държи 90% от пазара на SMS кампаниите, контактите на банки със своите клиенти и различните видове игри. У нас предлага още техническото осигуряване на микроразплащания чрез "Теравойс", която към миналата година е генерирала 7.6 млн. лв. приходи. Компанията работи още с клиенти от Румъния, Македония, Сингапур, Малайзия, Тайланд и САЩ. Изграждайки инфраструктурата обаче, "Алтерко" според Димитров остава незабелязана от пазара.
IPO-то на компанията може да качи около 10% от капитала ѝ на БФБ. Обемът на предложените акции достига 1.5 млн., като те ще бъдат добавени към съществуващите вече 13.5 млн. Ценовият диапазон на предлагането пък ще се движи между 1.1 и 2.2 лв. на акция в зависимост от интереса. Главният изпълнителен директор на "Карол" Ангел Рабаджийски обясни, че до широкия интервал се е стигнало след сравнение с компании еквиваленти. Компанията е посредник по емисията.
Освен разпознаваемостта Димитров не изключи и финансовия аспект от качването на борсата - набирането на средства за текущи инвестиции. Според главния изпълнителен директор това ще измени инвестиционната политика на компанията. В 15-годишното си съществуване тя се е финансирала предимно с реинвестиране на печалбата. През 2013 и 2014 г. "Алтерко" разпределя целия си финансов резултат като дивидент, а през миналата я запазва.
Максималната сума, която може да набере чрез IPO-то, е около 3.1 млн. лв. Мениджмънтът е набелязал и четири основни посоки, в които ще използва финансирането. Около 30% от набраната сума ще бъдат използвани за развиване на бизнеса. Освен за реклама и за участие в повече изложения "Алтерко" планира и навлизане на пазара в Латинска Америка, където няма позиции.
Останалите 70% от капитала ще влязат в бизнеса с интернет на нещата. Гамата от продукти на "Алтерко роботикс" са в основата на очакванията за повишаване на приходите на компанията в следващите години. Прогнозите на мениджмънта са за над 80% ръст на продажбите между 2015 и 2020 г. като в края на последната финансова година те трябва да достигнат 52.06 млн. лв. при 5.64 млн. нетна печалба.
За целта с 35% от набраните през борсата средства ще бъде финансиран център за създаване на нови и развитието на сегашните продукти на "Алтерко" в сегмента "интернет на нещата". Последните 35% ще бъдат вложени в производството на системата за управление на дома SHE и интелигентния часовник MyKi, които компанията очаква да започне да реализира през тази и идната година.
За тяхната реализация Димитров разчита на корпоративните клиенти, част от които са 20 мобилни оператора с обсег от 1 млрд. души. Според него с поевтиняването на комуникациите и спадането на приходите им те са по-склонни да прeдлагат продукти като SHE и MyKi на своите клиенти, което да стимулира и продажбите и на "Алтерко".