• Срив в пазара на употребявани автомобили

    Срив в пазара на употребявани автомобили

    Възстановяването на бизнеса ще е дълъг процес, смятат от автокъщите

    Срив в пазара на употребявани автомобилиUsed cars

    Коронавирусът удари жестоко и пазара на употребявали автомобили в България. Въпреки че обявеното на 13 март у нас извънредно положение не затвори директно автокъщите и официално те продължават да работят, реални продажби почти няма поради тоталната липса на клиенти. Практическите продажби на употребявани леки коли за повечето автокъщи са спаднали с 90%, а за някои – със 100%, установи проучване на Economic.bg на пазара.

    „Никакви продажби нямаме – от началото на април сме продали точно нула автомобила“, заяви собственикът на автокъща в столичния кв. Горубляне. „В началото на март успяхме да продадем 3-4 коли, а сега – кръгла нула“, посочи той и допълни: „А иначе имаме обаждания от клиенти. Един звъни от Харманли и се чуди как да дойде, друг се обади от Бургас за информация за конкретен модел, но засега само си говорим по телефона. Така че дори  някои хора да имат нужда и възможност да си купят кола, то заради наложените карантинни мерки не могат да дойдат. Засега харчим спестени пари. Хубавото е, че успяхме да договорим намаление на наема с 40% до края на извънредното положение. При нула приходи обаче въпросът е как ще плащаме останалите 60% и заплатите“, чуди се собственикът на столичната автокъща.

    Проблемът очевидно е повсеместен. „Над 90% е спадът на продажбите при нас“, заявиха от автокъща в столичния жк „Обеля 2“. "Вече не можем да си покриваме дори разходите за автокъщата“, добавя той. Въпреки това продължават да плащат на персонала и не смятат да го освобождават, тъй като „трудно се откриват професионалисти в България“.

    Принципно по-голямата част от клиентите на автокъщите в Дупница са от Гърция и Северна Македония. Обикновено това са автокъщи от тези държави, които купуват колите в Дупница и препродават на крайни клиенти там. Поради това фирмите доставят автомобили от всички класове – както малолитражни, купувани основни от клиенти в Гърция заради високите данъци на мощните коли там, така и автомобили от средния и високия клас, които са повече предпочитани в Северна Македония и у нас.

    „Предстоят много трудни времена, дори и след като приключи извънредното положение“, прогнозира Кацов. „Спирането на бизнеса беше рязко, но рестартирането му ще бъде много дълъг и труден процес“, смята той. Поради това и в Дупница са договорили намаление на наемите на автокъщите.

    Разбира се, при това положение и вносът на употребявани автомобили също е замрял. Отдавна е известно, че над 80% от него се осъществява от Италия, където всички оказиони бяха затворени още в средата на март.

    На въпрос как гледа на дългогодишната война, която водят вносителите на нови автомобили в България срещу автокъщите за употребявани коли под мотото за повишаване на екологичните изисквания, Кацов отговори:

    „Крайно време е вносителите на нови автомобили в България да осъзнаят, че ние един без друг не можем. Не можем не само поради факта, че все още малцина у нас могат да си позволят закупуването на нова кола, но дори и поради обстоятелството, че продадените от тях нови коли след няколко години също остаряват и ще трябва да отидат на вторичния пазар, с който повечето от тях не искат да се занимават“, завърши той.

    кризата Covid-19 автокъщи вносители на автомобили оказиони

    Оценка на новината

    0