Летните месеци идват с раздвижване на пазара на труда у нас и сериозен ръст при обявите за работа. Към настоящия момент те са с над 30% повече спрямо броя им от преди ковид кризата. Като това увеличение не е моментно, а тенденция за последните месеци, която показва стабилен ръст в броя на обявите.
Наблюденията на Adecco България показват обаче, че активните кандидати в този период са малко и компаниите по-трудно намират кадри. С облекчаването на мерките, повечето хора искат да наваксат за локдауна с пътувания и социални събирания и да се посветят на лятото, затова и са по-малко активни в търсене на ново работното място. Към момента най-много кадри се търсят за ИТ сектора, автомобилната промишленост, аутсорсинга и производствения сектор.
Пандемията даде силен тласък на работата от разстояние, а на мнозина е ясно, че това е структурна промяна, която ще се запази и в бъдеще. Прочуване на Adecco Group в Западна Европа (Германия, Нидерландия, Франция, Великобритания, Испания и Италия) установява, че броят на обявите за работа, в които се споменават възможности за отдалечена работа, се е увеличил със 126% за периода между май 2020 г. и април 2021 г. в сравнение с предходната година. Важно е да се отбележи, че гъвкавите форми на работа не са само резултат от пандемията, но тя всъщност е ускорила този процес.
В България тази тенденция е дори значително по-видима.
„Вече в над 60% от обявите се споменава възможността за дистанционна работа, докато преди пандемията този дял беше едва 10-15%. Любопитно е, че задължителното 100% присъствие в офиса може да стане причина за отказ на предложение за работа. Липсата на гъвкавост и възможност за работа от дистанция кара някои кандидати да отхвърлят предложението само поради тази причина, дори и ако останалите условия в пакета ги удовлетворяват. Част от мотивите затова са, че немалка част от служителите, които не са от София, вече са се завърнали по родните си места, освободили са жилищата в столицата и работят от вкъщи.“, коментира Надежда Василева, Директор „Подбор на кадри“ в Adecco България.
Наблюденията на Adecco върху българския пазар показват, че компаниите по-скоро няма да запазят изцяло дистанционния модел на работа, но ще преминат към хибриден вариант, веднага щом противоепидемичните мерки в страната го позволяват. Към момента големите компании, особено от аутсорсинга и IT сектора, както и тези в сферата на услугите, основно прилагат политики за работа от разстояния и не посещават офисите си.
По-малките компании, които имат по-малък брой служители, прилагат политики на хибриден модел на работа, като постепенно се завръщат към работата в офисите, особено, когато има възможност за физическо „отделяне“ на служителите един от друг в офиса (по-малко използване на open space пространствата за сметка на обособяване на служителите в отделни стаи, зали за среща, бутки за обаждания и т.н.). Най-малките компании обаче са вече почти 100% отново в офиса.