Новини от България
и Света

Пет основателни причини западноевропейските компании да инвестират в България и Източна Европа

Централна и Източна Европа (ЦИЕ) е на път да се превърне в следващото чудесно място за инвестиции в момент, когато западноевропейските предприятия търсят нови места за скъсяване на веригите за доставки, офшоринг или достъп до нарастващи потребителски пазари.
Facebook
Email

Централна и Източна Европа (ЦИЕ) е на път да се превърне в следващото чудесно място за инвестиции в момент, когато западноевропейските предприятия търсят нови места за скъсяване на веригите за доставки, офшоринг или достъп до нарастващи потребителски пазари.

Комбинацията от стабилен икономически растеж, добре обучена работна ръка, нарастващи потребителски пазари, разширяващи се търговски връзки и отдаденост към устойчиви бизнес практики превърна Източна Европа в магнит за западноевропейските предприятия. 

1. Бърз икономически растеж: През последните години много страни от ЦИЕ изпревариха Западна Европа по икономически растеж. Прогнозата на МВФ за растежа на БВП на страните от ЦИЕ е той да нарасне два пъти по-бързо от средния за еврозоната в периода 2023-2026 г. Например България отбелязва един от най-високите темпове на икономически растеж сред държавите-членки на ЕС – над 650% през последните 20 години (2000-2022 г.). 

2. Квалифицирана и достъпна работна сила: Работната сила в ЦИЕ е млада, образована и висококвалифицирана. Този набор от таланти е на разположение на цена, която е с около 30% по-ниска в сравнение със Западна Европа (ЗЕ). България има един от най-високите дялове на млади хора (на възраст 15-29 години) в ЕС – 35,4%, значително по-висок от средния за ЕС (23,7 %) и сходен с този на Румъния (най-висок дял – 36,1%) и Унгария (34,9%). Това младо и динамично население е основен двигател на икономическия растеж.

3. Достъп до разширяващите се потребителски пазари: Общото население на региона на ЦИЕ от над 287 милиона души и приблизително 7 милиона МСП представлява значителен пазар с нарастваща покупателна способност. Средната класа в тези икономики се разраства, което създава търсене на стоки и услуги със западни марки.

4. Разширяване на търговските отношения със Западна Европа и стратегическо местоположение: Търговията между ЦИЕ и Западна Европа е интензивна. Тези разрастващи се икономически отношения и отворени пазари допринасят за привлекателността на региона като производствен и снабдителен център за западните предприятия. България, например, има най-висок дял на износа като процент от БВП в ЕС, като износът съставлява 70% от нейния БВП.

5. Устойчиви бизнес практики (SBP): ЦИЕ постепенно прилага устойчиви бизнес практики, което съвпада с вниманието на западните корпорации към екологичната и социалната отговорност. Като пример: България, Румъния и Унгария са постигнали значителен напредък в използването на възобновяеми енергийни източници, според Доклада за пазара на възобновяема енергия за 2023 г. България се нарежда между Румъния (28%) и Унгария (21%) с 22% дял на енергията от възобновяеми източници. Непрекъснатите усилия на ЦИЕ за интеграция в ЕС и политическа стабилност създават благоприятна среда за дългосрочни инвестиции и икономически растеж.

businessnews.bg използва "бисквитки" (cookies), за да подобрим Вашето изживяване в уебсайта. При продължаване на използването на нашият уебсайт Вие се съгласявате с тях! ПРИЕМАМ ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00

Използвате Adblock

Молим Ви да изключите Вашият Adblock - така помагате за развитието на нашият уебсайт. Благодаря!