Една трета от фирмите са повишили продажбите си заради дигитализацията

При близо 70% от българските малки и средни фирми използването на цифрови технологии е повишило качеството на произвежданите стоки и предлаганите услуги, показва проучване на Българската търговско-промишлена палата

Половината от работодателите в областта на малкия и среден бизнес в България определят дигиталните умения на повечето си служители като много добри. Това показват резултатите от национално проучване  сред бизнеса и гражданите за отношението им към дигитализацията, проведено от Българската търговско-промишлена палата. Почти 20% от мениджърите преценяват, че всички заети имат много добри дигитални знания. Близо една трета от участниците са посочили, че само малка част от техния персонал е с добри дигитални познания, а изобщо кадри без дигитална култура има при 3% от анкетираните.

Според 68% от компаниите-респонденти дигитализацията вече е допринесла за подобряването на качеството на произвежданите от тях стоки или предоставяните услуги. Благодарение на нея 43% от фирмите отчитат по-малко използвани ресурси. Позитивен ефект от дигитализацията в посока увеличение на количеството на продадената продукция има при около една трета от фирмите – 32%. Приблизително 18% от попитаните пък виждат, че с използването на дигитални технологии в бизнеса си допринасят за намаляване на замърсяването на околната среда.

Резултатите от проучването сочат също, че обмяната на данни по електронен път с държавните органи е една нормална практика, която при 49% от фирмите се случва често. Немалък обаче е делът на фирмите – 38%, които са отбелязали, че рядко си общуват с администрацията чрез електронни канали, защото не им се предлага тази възможност. Едва 7% съобщават, че самите те, като представители на бизнеса, нямат възможност за дигитален обмен, а само 6% нямат доверие в използването на дигиталните технологии.

Дигитализацията в бизнес отношенията също е умерено напреднала, защото около 60% от респондентите посочват, че при всички дейности обменят с техните партньори информация по дигитален път; 35% използват дигиталния обмен, но при малко на брой дейности с контрагентите си. Малък е делът на фирмите, които изобщо не се възползват от развитието на цифровите технологии и не общуват чрез тях със свои клиенти или доставчици – едва 5%.

57% от участвалите над 550 физически лица в проучването посочват, че системите, които се управляват от държавните органи, не са добре защитени, защото кибератаките стават все по-чести.

Според 10% от анкетираните представители на бизнеса техните служители виждат заплахи от дигитализацията, защото се опасяват, че техният труд може да бъде заменен с машини.

През последните 3 години над 56% от фирмите са инвестирали средства в дигитализация, сочи проучването на БТТП. Около 22% са на мнение, че наличните им технологии отговарят на бизнес нуждите им и не се е налагало да инвестират парични ресурси за цифровизация. Само за 10% дигитализацията не е сред приоритетите им и за това не са вложили финансови ресурси. Около 11% не са си позволявали инвестиции за иновации или дигитализация поради затруднения от финансов характер.

Според гражданското общество инвестициите в дигитализацията ще бъдат увеличени, ако има политики по отношение на данъчни облекчения, осигурено финансиране по проекти, както и наличие на добре развита цифрова инфраструктура.

Related posts

Жените могат да добавят 280 милиарда долара към пазара за електронна търговия в Югоизточна Азия до 2030 г.

Сенатът ще предостави допълнителна помощ за малкия бизнес

Въвежда се възрастово ограничение за допустимите за подпомагане животни по обвързана подкрепа

businessnews.bg използва "бисквитки" (cookies), за да подобрим Вашето изживяване в уебсайта. При продължаване на използването на нашият уебсайт Вие се съгласявате с тях! ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ