- Собствениците на малък бизнес, които продават в платформата на гиганта за електронна търговия, скоро ще получават покани от марката Goldman на Marcus за револвиращи кредитни линии с фиксирана годишна лихва от 6,99% до 20,99%, според запознати
- Събирайки данни за хиляди търговци в Amazon, Goldman може да подобри моделите си на заемане и да ускори натиска си към финансирането на Main Street.
- Amazon обмисля създаването на онлайн пазар за много кредитори, които се състезават да предлагат кредит на малкия бизнес.
- Тази стратегия беше отхвътлена в полза на работата само с Goldman, казват хората.
Amazon въвежда нова дигитална кредитна линия за американски търговци с партньорската банка Goldman Sachs.
Собствениците на малки фирми, които продават стоки в платформата на гиганта за електронна търговия, скоро ще получават целенасочени покани от марката Goldman на Marcus за кредитни линии до 1 милион долара, според запознати с проекта.
Потенциалните кредитополучатели ще получат офертата на Seller Central, онлайн центъра за търговци на Amazon и ще могат да кандидатстват в две стъпки. Кредитните линии ще бъдат с фиксиран годишен лихвен процент от 6,99% до 20,99% и ще могат да се теглят и погасяват, като обикновена кредитна карта.
Този ход - най-новото високо сътрудничество между световната технология и банковото дело - е първият път, в който Amazon ще позволи на финансова институция да вземе решения за стотиците хиляди продавачи в своята платформа. Повече от половината стоки, продавани в Amazon, са от независим бизнес. През последното десетилетие Amazon държи здраво на своята програма за кредитиране на малък бизнес, използвайки алгоритми и строго пазени данни за продажбите, за да определи кой може да използва заем.
Сега, в знак на тясната връзка между двете компании - Amazon използва банкерите Goldman за поглъщането на 13,7 милиарда долара от Whole Foods - технологичният гигант ще сподели данните на търговците с Goldman, казват хората. Ако продавачите се съгласят с него, Goldman ще използва данни за приходите и наемането на бизнеса в платформата за електронна търговия, за да определи кой трябва да бъде одобрен.
Този ход е превратен момент за Goldman, който работи за разширяване на своята партньорска мрежа. Освен че предлага лични заеми и депозити под марката Marcus, главният изпълнителен директор Дейвид Соломон заяви през януари, че фирмата се надява да стане доставчик на „банкиране като услуга“ за големите корпорации. Миналата година Goldman помогна на Apple да пусне първата си интегрирана в iPhone кредитна карта и я последва с партньорство с JetBlue. Банката има и сделки с Intuit и AARP.
Чрез получаване на данни за хиляди търговци на Amazon, Goldman може да подобри моделите си на кредитиране и да ускори тласъка си във финансирането на Main Street. През по-голямата част от 150-годишната си история банката винаги се е фокусирала върху клиентите от Уолстрийт и свръхбогатите.
Amazon споделя данни само, ако продавачите са съгласни на това, а Goldman ще ги използва само за кредитни линии, а не за други цели. Amazon няма да има достъп до данни, които Goldman ще събира за процеса на квалификация.
Възможно е идеята да е била друга: Amazon е обмислял да създаде онлайн пазар, където Goldman би бил само един от много кредитори, които се състезават да предлагат кредит на малкия бизнес според хората. Тази стратегия се отказа в полза на работата само с Goldman.
През февруари Financial Times съобщи, че Goldman и Amazon са близо до сключване на сделка за предлагане на заеми за малкия бизнес. Но проектът всъщност се развиваше от средата на 2018 г., малко преди Соломон официално да поеме банката.
Екипът на Goldman започна с интервюта с продавачите на Amazon, за да намери какво им трябва във финансовия продукт. Търговците обикновено се изплащат на всеки две седмици, което може да причини парична криза по време на периоди на високи продажби като празниците. Така че кредитната линия предлага така необходимата гъвкавост за закупуване на повече инвентар или инвестиране в маркетинг или разработване на продукти, когато е необходимо.
Процесът на кандидатстване е напълно дигитален и може да се извърши за минути, а повечето клиенти ще получат резултати от одобрение в реално време. За разлика от други продукти на Marcus обаче, има и потенциални такси. Кредитната линия работи на двуседмичен цикъл и ако потребителите не правят минимални плащания навреме, ще дължат лихви. Те също ще плащат такса за поддръжка, ако не използват поне 30% от кредитната си линия.
Goldman ще обслужва тези кредитни линии, добавяйки към портфолиото на редовните американци, с които банката взаимодейства.
Кредитната линия Goldman ще се конкурира със срочните заеми, които Amazon предлага от години. През 2019 г., каза Amazon, тя отпусна заем над 1 милиард долара на 14 000 американски продавачи. За тези заеми Amazon използва корпоративен кредит от Bank of America и тази връзка остава непокътната.