„Бизнес ангелите са хора, които инвестират собствени средства в стартъп компании, като често правят това в съвсем ранната фаза на развитието на една компания. "
„Бизнес ангелите са хора, които инвестират собствени средства в стартъп компании, като често правят това в съвсем ранната фаза на развитието на една компания. Мотивът е възвращаемост на средствата. И все пак бизнес ангелите искат да помагат на иновациите да се развиват“, казва Николай Мавроматис, който е финансов мениджър и основател на новата Българска асоциация на бизнес ангелите.
Дейността на подобни асоциации в Европа се свързва най-вече с финансиране на млади компании, но може да бъде разглеждана и като средство за развитие на мрежа от контакти, както за стартъпите, така и за инвеститорите. Основната цел на Асоциацията на бизнес ангелите в България е да помогне на младите компании да излязат на международните пазари.
Оказва се, обаче, че само една от 10 инвестиции носи печалба, което означава, че 90% от младите компании не успяват да се развият и често фалират. Това прави този вид инвестиция изключително рискова.
В САЩ и Европа, където бизнес ангелите имат по-голям опит, има практика няколко инвеститори да се обединяват при вложения в една цел, за да намалят загубите си при евентуален фалит на компанията. Тъй като в страната ни бизнес ангелите се появиха съвсем наскоро, все още не може да се говори за нива на инвестиции и възвращаемост.
Мавроматис обеща съвсем скоро да стане ясно в какво инвестират българските бизнес ангели. Той посочи и че средно в Европа един инвеститор прави вложения от 15-20 хил. евро като сумата варира, в зависимост от възможностите и намеренията. Предстои да видим как ще се развиват стартъпите в страната и в какво ще изберат да инвестират бизнес ангелите.