Европейската комисия призна усилията на трите онлайн платформи, Facebook, Google и Twitter, подписали Кодекса за поведение във връзка с дезинформацията, по изпълнението на ангажиментите им за увеличаване на прозрачността и защитата на неприкосновеността на предстоящите избори. Компаниите поеха ангажимент да докладват ежемесечно предприетите мерки в навечерието на изборите за Европейски парламент през май.
Кодексът за поведение е част от Плана за действие срещу дезинформацията, който Европейският съюз прие миналия декември с цел изграждане на капацитет и укрепване на сътрудничеството между държавите членки и институциите на ЕС при активната борба с дезинформацията и произтичащите от нея заплахи.
Еврокомисарите, ангажирани с въпросите на цифровизацията и сигурността в ЕС, в съвместно изявление заявиха: „Приветстваме строгите мерки, които трите платформи са предприели срещу манипулативно поведение, включително координирани дейности по дезинформация, при използване на техните услуги. Те също така предоставиха данни относно мерките за подобряване на контрола над рекламното позициониране.” От Еврокомисията обаче препоръчват да се направи повече за укрепване на неприкосновеността на рекламните услуги на онлайн платформите. Според еврокомисарите, предоставените от Facebook, Google и Twitter данни все още не са достатъчно подробни, за да позволят независима и точна оценка на начина, по който политиките на платформите действително са допринесли за намаляване на разпространението на дезинформация в ЕС.
От Еврокомисията обръщат внимание, че и след европейските избори, всички страни, подписали Кодекса, трябва да увеличат усилията си за разширяване на сътрудничеството с проверителите на факти в Европейския съюз. Според Брюксел, онлайн платформите, чрез съвместна работа с традиционните медии, трябва да разработят показатели за прозрачност и надеждност на източниците на информация.
„Накрая, след изявленията на Microsoft, че компанията възнамерява също така да подпише Кодекса, насърчаваме още по-широкото разпространение на Кодекса сред онлайн платформите, както и сред рекламодателите и операторите на рекламната мрежа, така че да може той да достигне пълния си потенциал“, се посочва в изявлението на Еврокомисията.
Месечното докладване от страна на онлайн платформите по силата на Кодекса ще продължи до изборите за Европейски парламент.
Кодексът предвижда широк спектър от задължения, някои от които са:
- прекъсване на приходите от реклама към профили и уебсайтове, които манипулират фактите, и предоставяне на рекламодателите на адекватни средства за защита и сведения относно уебсайтовете, разпространяващи дезинформация;
- публично оповестяване на рекламата с политическо съдържание и полагане на усилия за оповестяването на тематично ориентираната реклама;
- ясна и достъпна за обществеността политика относно идентичността и ботовете в интернет, мерки за закриване на фалшивите профили, и др.
Кодексът за поведение допълва и редица мерки в подкрепа на медийната грамотност, както и създаването на мрежа от независими проверители на факти и изследователи. По-специално, Комисията финансира проекта за Социална обсерватория за анализ на социалните медии и дезинформацията (SOMA), която предоставя платформа за сътрудничество за независими европейски проверители на факти. Крайната цел на всички тези мерки е да се засили ролята на независимите организации на гражданското общество и на потребителите, за да могат те да сигнализират за заплахи от дезинформация и да си сътрудничат с платформите за по-добро разкриване и анализ на моделите и тенденциите за дезинформация.