Централна и Източна Европа (ЦИЕ) се превърна във важен център за производство на автомобили и инвестиции, но е изправена пред нарастващи икономически, геополитически и специфични за сектора рискове.
Според последните данни от Търговския регистър, в България към момента има 558 компании, чиято основна дейност попада в категорията „Производство на автомобили, двигатели и части за влагане в автомобилната индустрия“. В действителност, още хиляди компании оперират в тясно свързани и допълващи сектори, които зависят от състоянието на основния автомобилен пазар и биха били засегнати от нарастващата несигурност в него.
Макар че на пръв поглед данните за автомобилната индустрия в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) са положителни, по-дълбокото вглеждане в тях разкрива един много посложен и все по-нестабилен финансов пейзаж. Зад ръста на приходите се крият нарастващи разходи, намаляващи маржове и тревожно нарастване на корпоративния дълг. Ако не се вземат мерки, тези промени могат да изложат на каскадни финансови затруднения дори стабилни производители и доставчици.
Автомобилната индустрия в ЦИЕ е дълбоко интегрирана в ЕС и в световен мащаб: Полша е изнесла превозни средства (или компоненти) на стойност 35 млрд. щатски долара през 2024 г. (11% от общия износ), а износът на автомобили от Румъния представлява 35% от националния износ. В България оперират близо 10 хиляди компании, ангажирани с търговия на едро на автомобилни резервни части, както и още над 9 хиляди, които се занимават с продажба на нови и употребявани автомобили.
Заплахата от налагане на мита от страна на САЩ поражда опасност от внезапни сътресения в търсенето: прекият износ за САЩ остава скромен, но косвените рискове по веригата на доставки могат да бъдат значителни.
Тъй като производителите на автомобилни компоненти работят с рентабилност под 10%, дори скромни забавяния на поръчките могат да доведат до ликвидни затруднения за послабите групи. През първото полугодие на 2024 г. броят на подадените молби за несъстоятелност сред доставчиците на автомобили в ЦИЕ е нараснал с 15 %.
Увеличаващи се регистрации на нови автомобили, но неравномерно възстановяване Регистрациите на леки автомобили на основните пазари в Еврозоната надхвърлят 140 индексни пункта до края на 2024 г., но ръстът в ЦИЕ, макар и положителен, изостава от Западна Европа по абсолютен обем и е насочен към модели с двигатели с вътрешно горене (дял от 74%).
На фона на нарастващите производствени разходи, търговска несигурност и динамично променящи се потребителски нагласи, автомобилната индустрия в Централна и Източна Европа е изправена пред сериозни предизвикателства. В подобна среда проактивното управление на риска не е въпрос на избор, а необходимост за устойчивост и конкурентоспособност.