• Българският Google за клинични проучвания

    Българският Google за клинични проучвания

    Клиничните проучвания са неразделна част от фармацията: без тях модерните медикаменти никога нямаше да стигат до пазара.

    Българският Google за клинични проучвания

    Клиничните проучвания са неразделна част от фармацията: без тях модерните медикаменти никога нямаше да стигат до пазара. Но особеното е, че дори и с тях голяма част от изпитванията така и не завършват, като основната причина дори не е ненадеждността им, а е далеч по-прозаична - липсата на достатъчно пациенти, които да участват в тях. Заради малкия им брой около 40% от тези тестове се провалят. Българската стартираща компания FindMeCure е решена да се справи с този проблем, като помогне и на пациентите, и на компаниите. Тя създава технологична платформа, която събира голяма част от всички клинични изпитвания по света и предоставя информацията по лесен и достъпен начин на всеки, който има нужда от нея. Така пациенти могат да изпробват алтернативни лечения още преди излизането им на пазара, като са запознати с всички плюсове и рискове на целия процес.

    Съоснователите на FindMeCure Мая Златанова, Мирослав Вълчев и Ивайло Йосифов имат дългогодишен опит в сектора на клиничните проучвания. Те се познават от десет години, когато започват работа в британска компания, която прави софтуер за тази индустрия. Златанова се е занимавала и с обучения на специалисти в тази област, докато Вълчев и Йосифов са с технологичен бекграунд.

    Началото

    Идеята за FindMeCure идва на Златанова, след като й се налага да търси алтернативно лечение за много близък човек. Така й става ясно, че всеки, който иска да участва в клинични изследвания, е изправен пред огромна по обем неразбираема информация. В същото време има много отворени изпитвания, които постоянно си търсят пациенти. "Осъзнах, че когато човек има достатъчно пълен набор от информация и достатъчно добро ноу-хау, може много добре да разбере какви алтернативни лечения има", казва Златанова.

    Малко по-късно тя участва в състезание на Singularity University, в което хората трябва да споделят идеи, които да помогнат на поне 1 млн души. "Аз реших да разкажа за моята - платформа за клинични изпитвания, която да отговаря на търсенето на хората. Един вид търсачка, подобна на Google, чийто алгоритъм помага да получиш резултати, които за теб са най-релевантни. Исках платформата да показва най-подходящите клинични изпитвания за всеки човек и той да прецени плюсовете и минусите и да се възползва", допълва Златанова.

    Оказва се, че такава търсачка е търсена изключително много не само от хората, но и от самата индустрия, която страда от липсата на доброволци. Над 50% от хората не знаят за клиничните проучвания, а в същото време 95% от вече участвалите в такива биха го направили отново.

    Участието в конкурса на Singularity University привлича внимание към идеята на Златанова и много институции се свързват с нея, включително и местните асоциации за клинични изпитвания, Агенцията за лекарства в България и др. "Така с Миро и Иво седнахме и започнахме да говорим - двамата вече бяха стигнали до идеята, че това, което правят, им харесва и им е сила - софтуерните продукти, а освен това имаме кауза, която създава реална стойност за хората. И решихме да съберем сили и да започнем FindMeCure", казва Златанова, която е изпълнителен директор на стартиращата фирма, докато Вълчев е оперативен директор, а Йосифов е технологичен директор. По това време двамата вече имат своя софтуерна компания, което също подпомага за присъединяването на още специалисти към FindMeCure. В момента стартиращата фирма има екип от девет души.

    Как работи

    Дебютът на платформата официално за пациентите става факт през миналата година. В момента около 7000-8000 души на месец търсят реално клинични изпитвания, а процент от тях директно кандидатстват за тези проучвания, казват от фирмата.

    "Чрез нашата платформа им предоставяме най-големия пакет от информация, която е публично достъпна, по начин, който те да разберат, за да могат да вземат решение и да кандидатстват. След това ги свързваме със съответните специалисти от клиничните изпитвания и ги консултираме и помагаме, стига, разбира се, лекарят да каже, че те са подходящи за тях", разказва Златанова.

    В същото време работят и върху бизнесмодела си и контакта с клиенти. FindMeCure вече има пилотен проект с местните офиси в България на Novartis, Bayer, GSK и други компании. "Един от първите ни клиенти е американска компания, за която до края на годината трябва да намерим 300 пациенти", казват от фирмата. Междувременно минимум двама-трима на ден се свързват лично с хората в компанията, след като са открили клинично изпитване, което отговаря на техните характеристики.

    От компанията припомнят, че много от извършващите клинични изпитвания организации - компании, държавни институти или университети, нямат право да контактуват директно с пациенти. Това го правят изследователите - лекари, които имат собствена практика. Но те понякога са много заети и трудно могат да пресеят голям брой кандидати. "Така че пестим адски много време и на индустрията, и на пациентите", твърди Вълчев.

    "Ние казваме: това са плюсовете, това са минусите и консултираме пациентите. Даваме пълната информация какво е това изпитване и вършим предварителен скрийнинг за компаниите", допълва Златанова.

    Инвеститорите

    Развитието на компанията привлече вниманието и на инвеститорите. Във FindMeCure влезе фондът LAUNCHub Ventures. "В момента инвестираме 300 000 долара с опция за допълнително финансиране при развитие на бизнеса. Едновременно с нас инвестира и световният акселератор Techstars, с което цялата сума надхвърля 400 000 долара и предоставя на компанията финансиране за между 12 и 18 месеца", коментира пред "Капитал" Станислав Сираков, партньор в LAUNCHub Ventures. Според него една от причините да изберат компанията за следващата си инвестиция е неефективната работа на огромната индустрия на клиничните проучвания, която е бизнес за 100 млрд. долара. "Индустрията изглежда готова да бъде оптимизирана благодарение на технологиите, а Мая и екипът са в правилното време с правилното позициониране. В бъдеще виждаме възможности в сектора благодарение на оптимизиране на медицинската информация за даден пациент и изкуствения интелект тази индустрия да се дигитализира още повече. Не бихме инвестирали в компанията, ако не виждахме възможност тя да стане 100-милионен бизнес в следващите години", допълва Сираков.

    През юли тримата основатели се присъединиха и към тазгодишния акселераторски клас на Techstars London и са една от само 11 избрани компании. Подборът покри 21 държави и стотици предприемачи, а седем от фирмите имат жени за изпълнителни директори. Мая Златанова е една от тях.

    Източник: Capital.bg

    Няма етикети за тази новина

    Оценка на новината

    5.00