Българските производители на декоративни растения се събраха на 32-то издание на Национална изложба за цветя с международно участие "Флора Бургас".
Бургаската флора отвори врати 23 април и ще продължи до 7 май. В изложението участват над 60 фирми, а в залите на Експозиционният център Флора Бургас са композирани завладяващи цветни арт инсталации. В прилежащите алеи и вътрешният двор са разгърнати търговски щандове на всички участващи фирми и производители.
Експозицията е селектирана от Съюза на ландшафтните архитекти /СЛА/, Асоциацията на производителите на декоративни растения /АПДРБ/ и холандската фондация iVerde.
Цветното изложение в Бургас се провежда от 1980 г. и до днес е съхранило идеята за популяризиране на българския и световен опит в производството на цветя и декоративна растителност, паркоустройството, озеленяването, опазването на природната среда и благоустрояването.
Бизнесът с цветя процъфтява
Пазарът на цветя - отрязани или в саксия, надминава обороти от 50 млн. лв. годишно през 2015 г. по данни на производителите и Агенция "Митници". Търсенето е със зашеметяващ ръст - докато през 2010 г. вносът на цветя е бил за едва около 2.3 млн. лв., четири години по-късно той надвишава 34 млн. лв.
Експортната листа за България включва цветя от най-големия производител - Холандия, но също така и от екзотичната растителност на Еквадор, ЮАР, Колумбия.
Ако някой вярва, че България е страната на розите, това отдавна не е така, поне на цветния пазар. Според търговците на растения най-търсени са герберите, тъй като те са в средния ценови клас.
Всъщност на езика на цветята герберът е официално цвете, символ на уважение, който се поднася на много важен за купувача човек. Така излиза, че в България цари огромно взаимно уважение и протоколните обноски са на почит. През миналата година в страната са отгледани 1.2 млн. гербери, 1.1 млн. рози, 980 хил. карамфили и др. Предимно карамфили и гербери се внасят и от Турция и Холандия. От фирмите забелязват една особеност на търсенето - докато в повечето европейски страни се купуват единични бройки цветя, а клиентите държат на зеленината, която оформя букета, в България е точно обратното - купувачите предпочитат да подарят голям букет цветя без зеленина.