В последните години автомобилостроенето в България бележи завиден ръст, превръщайки се в най-бързо развиващия се индустриален отрасъл. Според Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Аутомотив клъстер „България“, 35 хил. души са работещите в този сектор, като се очаква и значително нарастване на техния брой през идните две години.
Заводът „Литекс Мотърс“ край Ловеч, известен със създаването на колите Great Wall, е първият в България, който произвежда цялостни автомобили. До този момент автомобилостроенето се е ограничавало до производството само на части на коли. Сред марките, за които се е работило са Булгаррено и Фиат 124.
Към момента процентът на развитие на автомобилостроенето е над 5%. При наличието на стабилен производител, който да инвестира, ще има 10 – 12% принос към БВП на индустрията.
Основната пречка, за да се осъществи този проект, е липсата на добре изградени индустриални зони, както и достатъчно добре подготвени работници. За сравнение Станиславов дава Словакия, където при построяването на завода на „Ягуар-Ленд-Ровър е създадена негова специална индустриална зона. Инвестицията на в нея от 10 млн. евро я превръща в най-големия производител на тези автомобили в света.
100 са компаниите към момента, които участват в автомобилния сектор. За да се сключи сделка с голям производител е необходимо да се появят още 200-300 компании.
В заключение, според Станиславов, България не е изостанала в автомобилостроенето, но не е и напреднала спрямо страните от Източна Европа.