• Наследникът на Google Reader

    Наследникът на Google Reader

    Затварянето на една врата винаги води до отварянето на друга – или поне така гласи клишето. В един конкретен случай с българско приложение, то се оказва вярно.

    Наследникът на Google Reader

    Затварянето на една врата винаги води до отварянето на друга – или поне така гласи клишето. В един конкретен случай с българско приложение, то се оказва вярно. Малко след като гигантът Google решава да спре приложението си Google Reader през 2013 г., насочено към хората, които искат по-добре да сортират потоците си от информация и медии, за една определена ниша сред интернет потребителите започва трескаво търсене на удобен заместител. И мнозина намират решение в лицето на българското Inoreader.

    То се ражда, след като тогава на сцената се появява българският разработчик на приложения Йордан Йорданов, който основава фирмата "Иннолоджика". Той е разочарован от решението на Google да сложи край на Reader. "Бях дългогодишен потребител – никога не ми е било удобно да обикалям редица уебсайтове", казва специалистът. Впоследствие започва да търси заместител на приложението, но не намира добра алтернатива и решава сам да си направи такава. Йорданов, който тогава е на 29 години, се занимава с разработка на софтуер от 8 години, когато се захваща с направата на Inoreader. Първоначално прави приложението за себе си, но след това си дава сметка, че е удобен момент да атакува току-що освободена ниша – и го публикува за общо ползване.

    Едни закъснели корпоративни договори

    Първоначално Inoreader не е замислен като сериозен проект. "Иннолоджика", създадена само месец преди публикуването на приложението през април 2013 г., е с основна насоченост към работа за корпоративни клиенти. Договорите с тях обаче се забавят и Йорданов решава, че е по-добре да не губи време, а да разработи по-сериозно софтуера си за събиране на медийни потоци. "Пуснах приложението и тогава изведнъж видях много сериозен интерес. Оказа се, че много хора са били с моя проблем", коментира той. Йорданов не залага на реклама или каквато и да било маркетинг кампания – разпространението на приложението се случва изцяло органично сред други хора, разочаровани от спирането на Google Reader.

    "Иннолоджика" е създадена почти изцяло от бивши служители на някогашния софийски доставчик на интернет "Мегалан". Въпреки че Йорданов се занимава с програмиране от вече 12 години, той е в технологичния сектор от още по-дълго време. "Преди да започна да правя софтуер, съм работил по изтегляне на кабели, включване и поддържане на клиенти на "Мегалан". Общо работя от около 15 години активно." Ранното започване на работа от страна на Йорданов и бързото развитие на кариерата му не му позволява да завърши образованието си в специалност "Софтуерни технологии" в Нов български университет. Той обаче явно няма нужда от него.

    Монетизиране на приложението

    Въпреки че Inoreader се появява на бял свят по-скоро по случайност, и добро стечение на обстоятелствата, в момента той е основният продукт на "Иннолоджика". Първоначално приложението е изцяло безплатно, като Йорданов не иска изведнъж да започне да иска пари за него. И до момента то има безплатна версия наред с няколко типа абонаменти. Всъщност първоначалната версия си остава безплатна, а новите абонаменти носят със себе си само допълнителни функции, които преди това не са присъствали. "Това адски много се хареса на потребителите. Не налагаме на никого да плаща за услугата, но новите функционалности ни откроиха страшно много на пазара", казва Йорданов.

    Платените абонати на Inoreader в момента са около 10 хил. души, като те са на различни планове. Освен тях приложението се монетизира и чрез реклами, които имат в свободната версия. Йорданов сам вижда, че е трудно да превърне голям брой безплатни абонати в плащащи, тъй като безплатният модел е достатъчно добър. Именно заради това той вкарва рекламите, като най-ниският план, струващ 15 долара на година, изчиства само тях. Той се използва от около 30% от абонатите на Inoreader. Най-скъпият план, Inoreader Professional, струва над три пъти повече – 50 долара на година. Приходите на "Иннолоджика" за 2016 г. са 600 000 лв. при печалба от 20 000 лв., а служителите са десетина.

    Най-големият пазар е САЩ. "Самият тип приложение е много познат там, не се налага да обучаваме потребителите", казва Йорданов. За него това е най-платежоспособният пазар и по американските стандарти Inoreader е евтин вариант предвид функциите, които предлага. На второ място по пазарен дял се нарежда Япония, следвана от други азиатски държави.

    Освен големите пазари Inoreader работи все още и на микрониво. Въпреки разрастването си приложението продължава да върши първоначалната си работа. И остава любимото и на Йорданов. "Най-ползваният софтуер на моя телефон е Inoreader, защото ми върши най-много работа. Аз съм от онези хора, които си отбелязват статии и после задължително трябва да изчетат всичко", казва създателят на приложението.

    Източник: Capital.bg

    Няма етикети за тази новина

    Оценка на новината

    0