Местните сортове грозде и техните блендове с международни имат място на световните пазари, каза председателят на Националната лозаро-винарска камара /НЛВК/ Радослав Радев по време на Международната изложба "Винария 208", която се провежда в Пловдив. Според него това е специфичната ниша и от десетина години българските винопроизводители активно работят в тази посока.
Почти всички колеги, които създават нови лозови насаждения залагат и на местните сортове и вече се отчитат много добри резултати, добави Радев. Той уточни, че новите лозя се намират в райони, където традиционно се отглеждат тези сортове. Сред тях са Мавруд, Гъмза, Широка мелнишка лоза, както и белите Димят и Мискет. По думите му тенденцията за износ да се произвеждат атрактивни вина от международни сортове, а местните да остават за консумация на вътрешния пазар се преобръща. Това, според него, е както заради пресищането на световния пазар на вино с познатите Каберне Совиньон, Мерло, Шардоне, Совиньон блан, така и заради нарастването на продажбите в страната.
През миналата година у нас са произведени над 180 милиона литра вино, като половината от него се е реализирало на чуждестранните пазари. Най-честите "дестинации" са Полша, Румъния, Великобритания, Чехия, Прибалтийските и Скандинавските държави. Радослав Радев уточни, че най-големият ни външен пазар е Полша, за където се изнасят над 17 милиона литра вино годишно. През последните години нараства и износът ни за азиатския пазар, като най-голям потребител е Китай, експортът расте и за Корея, Индия, Япония, Виетнам, САЩ. През последните три години два пъти е намалял износът на български вина за Русия. Радев смята, че това се наблюдава като цяло и за продажбите на европейски напитки, от една страна заради ембаргото, а от друга - заради нестабилния курс на рублата и развитието на руското винопроизводство.
Изложбата "Градът на виното", която е част от "Винария", Радослав Радев определи като успешен формат и авторитетна витрина на родното винопроизводство.
Източник: БТА