• Автосекторът e сред звездите на българската индустрия, според анализ на ИПИ

    Автосекторът e сред звездите на българската индустрия, според анализ на ИПИ

    Във всеки 8 от 10 произведени коли има части от България, казва директорът на Българската агенция за инвестиции, цитиран в доклада  

    Автосекторът e сред звездите на българската индустрия, според анализ на ИПИ

    Производството на части и компоненти за коли е един от моторите на българската индустрия и на икономиката като цяло. Това е основният извод в анализа на Института за пазарна икономика, чийто автор е Десислава Николова. Благодарение на общия европейски пазар и глобализацията на производството на коли, българските производители на части за коли успяха да се интегрират успешно в европейски и международни вериги на предлагането като доставчици и поддоставчици за световните брандове BMW, Mercedes, Renault, Nissan, Audi, Ford, Porsche и др., а отскоро дори и за Tesla, се посочва в документа.

    Към края на 2017 г. чуждите инвестиции в производството на превозни средства у нас (където частите за коли са основна част) достигат 340 млн. евро с натрупване, като нарастват близо 4 пъти спрямо 2008 г. Изследването на Института за пазарна икономика октроява някои от по-сериозните играчи в сектора: японският „Язаки“ е сред по-известните чужди инвеститори с три производствени бази в страната (в Сливен, Ямбол и Димитровград), в които се произвеждат кабелни инсталации за коли и които дават работа на около 5 500 души; друга мащабна чужда инвестиция в сектора е тази на „Сенсата текнолоджис“, които работят в по-високотехнологичния сегмент, и имат два завода в страната (в Ботевград и близо до Пловдив), в които произвеждат автомобилни сензори, както и бизнес център и тестова лаборатория в София. 

    Според информация от Българската агенция за инвестиции, цитирана в доклада, други чужди инвеститори в сектора са турската „Са-Ба България“ (която отскоро вече е американска), в чиито завод в  Димитровград се правят осветителни тела за автомобили, канадската компания "Магна", която прави край Пловдив маслени помпи за новата С-класа на "Мерцедес", френската "Монтюпе", която произвежда в Русе дисковите спирачки за "Ауди Q7", германската "Бер-Хелла термоконтрол", която произвежда в Божурище климатични инсталации за модели на БМВ, "Ауди", "Фолксваген" и "Порше Кайен". По думите на Стамен Янев, директор на БАИ, във всеки 8 от 10 произведени коли има части, произведени в България.

    Според неотдавнашен секторен анализ на Colliers International от 2017 г., който Десислава Николова прилага в проучването си, 90% от всички сензори за въздушни възглавници в европейските коли са произведени в България. Според същия обзорен анализ, предпочитаните локации за такива производства са около София, Перник, Враца, Мездра, икономическа зона "Тракия" до Пловдив, Сливен, Ямбол, Кърджали, Търговище, Русе.

    В България, според цитирания доклад на Colliers, вече има три развойни центъра на компании в производството на коли, като и трите са на чуждестранни инвеститори – американските „Вистеон“ и „Сенсата текнолоджис“ и немската „Бер-Хелла термоконтрол“.

    У нас се произвежда общо-взето почти всичко за коли, обобщава докладът на ИПИ – лагери, кабели, климатични системи, филтри, акумулатори, скоростни кутии, алтернатори, стартери, ключове, волани, инжекционни системи и модули, аларми, електрически инсталации, сензори, части за седалки, осветителни тела и др. Някои цифри, които изнася докладът на ИПИ: износът на части за коли достигна 1,7 млрд. лева през 2018 г. спрямо едва 371 млн. лева 10 години по-рано; броят на наетите в този сектор нарасна повече от 2 пъти между 2008 и 2018 г. – от 10 823 души последното тримесечие на 2008 г. до 24 047 души в същия период на 2018 г., което е над 4% от заетите в промишлеността в края на 2018 г. или около 1% от наетите в икономиката.

    Сред основните фактори, които привличат чужди и местни инвеститори към този бранш, е все още ниската цена на труда, включително и заради относително ниските данъци върху труда. Заради недостига на кадри обаче, и откликващия на това ръст на заплатите, някои от инвеститорите в този бранш е вероятно да се изтеглят от България в посока дестинации с по-евтина работна ръка в следващите години, се прогнозира в анализа. От няколко месеца се очаква и решението на немския концерн Фолксваген дали ще избере България за бъдещия си завод за няколко от своите марки. Ако стане факт, това би била първата инвестиция в производство на завършени коли у нас, от порядъка на над 1,4 млрд. евро.

     

    Институт за пазарна икономика производство на части и компоненти за абтомобили световни автоконцерни

    Оценка на новината

    0