Шефът ви непрестанно надзирава работата ви, настоявайки, че трябва получавате одобрение за всяко ваше действие, и следи за това да подхождате към проблемите, точно както той би го направил.
Звучи ли ви познато? Имате си работа с т.нар. микромениджмънт. В бизнес практиката микромениджмънтът се смята за слабо управление, тъй като при него шефът се стреми през цялото време да свръхконтролира подчинените си, без да има реална необходимост от това. Вместо да даде на хората си генерални инструкции и да ги остави да си вършат работата, микромениджърът проследява и оценява всяка тяхна стъпка.
И ако някога сте имали подобни проблеми в работата си, далеч не сте единствените. Всъщност авторът на едни от най-продаваните заглавия в областта на мениджмънта - Сузи Уелч, признава, че самата тя някога е била микромениджър. Сайтът за финансови и бизнес съвети CNBC Make it анализира предизвикателствата, пред които са изправени служителите в ситуация на микромениджмът.
„Не само, че проверявах работата на екипа си, но, което е още по-лошо, опитвах да свърша работата на всички - вместо тях”, признава Сузи Уелч пред CNBC Make It. "Беше ужасно за всички ни, но така научих двете най-добри техники да "избягам "от обсебващия шеф - и един сигурен начин да не го правя", разказва Уелч.
Ето ги и двете техники за „оцеляване“ в условия на микромениджмънт:
1. Надскочете очакванията към вас
Уелч казва, че една от най-честите причини, поради които служителите се оказват в ситуация на микроменеджмънт е, че ръководителят не им се доверява да вършат конкретна работа.
„Може би тези шефове имат своите съображения. Но това няма значение, и със сигурност не можеш да ги убедиш с думи. – казва Сузи Уелч. По-скоро, допълва тя, трябва да ги обсипете с доказателства за вашата компетентност и лични качества. Това означава, че ще трябва да предугадите техните притеснения и да ги туширате, още преди да са възникнали“.
„Общувайте с ръководителя си колкото се може повече. – препоръчва Уелч. - Казвайте му какво правите през цялото време. Премахнете всяка възможна изненада. И най-важното – не оплесквайте всичко. Докато някои шефове проявяват търпение, когато се объркате веднъж или два пъти, с микроменеджърите тази опция я няма”, обяснява Уелч.
„Преодолейте микромениджмънта - казва тя, - и преувеличавайте постигнатите от вас резултати“.
2. Намерете интересна работа на шефа си
Друга често срещана причина, според Уелч, поради която шефовете се оказват микромениджъри е, че те нямат достатъчно собствени отговорности.
"Това може да не звучи като проблем, който вие можете да разрешите", казва тя. "Но ще се справите с него, ако намерите интересна работа на шефа си. Да речем, можете да го свържете с потенциални клиенти, с които да се срещне, или да му предложите инициативи, които биха могли да изстрелят бизнеса му нагоре."
„Ако това ви звучи, сякаш ви предлагам да се държите като шеф на шефа си - добавя Уелч, - значи сте ме разбрали правилно. И в някои организации това не е лесно. Но ако можете да използвате тази опция, а вие трябва да се опитате - този подход наистина може да сработи."
Какво не трябва да правим, ако се окажем в ситуация на микромениджмънт?
Една от най-големите грешки, които не бива да допускате, е директно да обвините шефа си в микромениджмънт, съветва Уелч.
"Няма значение дали намеренията ви са добри, казва Сузи Уелч – по същия начин спокойно можете да му кажете: не те харесвам и не те уважавам, което е най-бързият начин да ви се покаже пътят към външната врата.
От позицията на човек, който е бил от двете страни на този процес, Уелч казва, че ситуацията е доста по-неприятна за подчинените на микромениджъра. Според нея, обаче, проблемите, произтичащи от микромениджмънта, могат да се преодобеят. „Прилагайте тези две техники, и бъдете микромениджър на собствената си стратегия за излизане от ситуацията“, казма в заключение Уелч.
Сузи Уелч е съосновател на Института по мениджмънт „Джак Уелч“, известен бизнес журналист, телевизионен коментатор и публична личност.