Само мисълта за писането на СВ може да ви докара огромно главоболие. Това действие обаче не трябва да е толкова непосилно. Опитайте се да мислите за автобиографията си като за печеливш кратък мемоар за вашия професионален опит, съветват специалистите.
Разбира се, не е едно и също (СВ-то не трябва да се пише в разказвателен стил), но и двата жанра си приличат по няколко неща: те казват истината, отличават ви от другите, открояват вашите уникални качества и привличат вниманието на читателите.
Не знаете откъде да започнете? Ето основните съвети, които дават кариерните експерти в публикацията на CNBC Make it:
1. Адаптирайте автобиографията си
Има шокиращо голям брой кандидати, които изпращат дузини автобиографии, които изглеждат еднакво – съдържат до десетина различни работни места.
Добре написаната автобиография трябва да бъде съобразена с вида на работата и позицията, за която кандидатствате. Не е нужно да променяте всеки малък детайл, но самото СВ трябва да отразява уменията и опита, които вашият потенциален работодател би оценил.
2. Включете информация за контакт
Това е една от петте най-големи грешки, които хората правят, според кариерните специалисти от Харвард. Винаги включвайте имейл адреса и телефонния си номер. Можете да добавите и своя LinkedIn профил (просто се уверете, че е актуален) или уебсайт, който представя примери от вашата работа.
3. Използвайте глаголи за действие
Вашето резюме е маркетингов инструмент, така че се придържайте към глаголите за действие. Избягвайте клиширани и високопарни твърдения като „ориентирани към резултатите“, „екипни играчи“, „отлични комуникационни умения“.
Целта е да предоставите конкретна информация за това, което сте постигнали на предишните си работни позиции, и до какви измерими резултати е довело то.
Ето няколко примера за глаголи за действие, които демонстрират определени качества и умения:
Лидерство:
ОРГАНИЗИРАХ гост-лекция с над 40 изтъкнати изследователи в областта на сънотворните медикаменти;
КООРДИНИРАХ медийни кампании за Facebook, Instagram и Snapchat
РЪКОВОДИХ над 20 проекта на нестопански и социални предприятия в САЩ, Мексико, Индия, Замбия и Австралия.
Комуникативни умения:
ПРЕДСТАВЯХ месечни, тримесечни и годишни отчети за разходите на изпълнителния директор;
ОСИГУРЯВАХ СЪТРУДНИЧЕСТВОТО с бизнес екипите по подготовката на стратегическите производствени планове;
ОТГОВАРЯХ за изпълнението на технологичен проект на стойност 50 милиона долара за 10 големи летища в САЩ; производителността беше увеличена с 12%, а загубите на багаж - намалени с 8%.
Технически умения:
ВЪВЕДОХ В ЕКСПЛОАТАЦИЯ първата пейджинг мрежа в Индия; управлявах операциите и отдел „Поддръжка на клиенти” с екип от 70 агенти за обслужване на клиенти.
СЪЗДАДОХ нов модел за таксите за регистрация багаж с прогнозен приход от 12 милиона долара, на база на предвиждането на промените в поведението на пътниците, при чекирането на багажа.
ИНСТАЛИРАХ Macintosh системи за над 30 нови служители; обучих служители как да използат компютърните системи, в съответстиве с политиките на компанията.
Организационни умения:
НАМАЛИХ времето за тестване на приложения с 30% чрез автоматизиране на по-кратки тестови фази;
ОРГАНИЗИРАХ изпълнението на годишен бюджет за ИТ за 1 милион долара за 2012 и 2013 година.
ПОДГОТВЯХ отчетите за дейността и продажбите;
4. Направете СВ-то си представително и лесно за възприемане.
Времето на вашия мениджър на наемане е ценно и СВ, което не се отличава по нищо от останалите, не си струва да се чете внимателно.
Какво трябва да направите:
- Бъдете последователни във формата и съдържанието на автобиографията си.
- Балансирайте бялото пространство.
- Използвайте добре в процеса на текстообработка разстояние, подчертаване, курсив, удебелен шрифт и главни букви за акцент.
- Избройте заглавията в документа по ред на важност.
- В отделните раздели на СВ-то информацията се изписва в обратен хронологичен ред (първо се въвежда най-скорошного събитие).
- Уверете се, че форматирането ви ще се преведе правилно, ако конвертирате файла в PDF.
- Нека СВ-то ви е само на една страница (ако сте професионалист с по-сериозна кариера, добре е да го направите две страници).
Какво не трябва да правите:
- Не забравяйте да проверите за грешки и неточности.
- Не използвайте разказвателен стил.
- Не използвайте лични местоимения (като „Аз“).
- Не започвайте всеки ред с дата.
- Не използвайте абревиатури.
- Не използвайте сложен шаблон с твърде много цветове.