Ерата на Covid-19 създаде както предизвикателства, така и много възможности за пазара на труда. Цяло едно ново поколение започва първата си работа от вкъщи и се среща с колегите само през компютърния екран. Променените условия попречиха на мнозина да се възползват от обучение в реална офис среда. В същото време новият световен ред създаде гъвкави условия за работа и безброй възможности за служителите. Поколението Z, което сега навлиза на пазара на труда, е идеално подготвено за успехи в един предимно дигитален свят.
Значимостта на обучението на работното място
Традиционно първият работен ден започва с обиколка на офиса, представяне и запознанство с новите колеги, може би дори бърз обяд с новия мениджър. Работата във физически офис има своите предимства, особено за по-младите служители или за новодошлите, защото така те по-бързо могат да усвоят ценни умения, свързани с преговори, управление на времето, комуникации, корпоративна култура и др. Освен това има възможност за директна среща с мениджъри и колеги и комуникация на едно по-различно ниво. По време на пандемията тази социална среда се измести онлайн към видео разговори и чатове.
Нещо повече, хората, за които това е първа работа, никога не са усещали какво е да си в реална корпоративна среда и не знаят какво пропускат. А онези, които живеят сами, имат още по-силна нужда от жив контакт. От социална гледна точка те изпитват дефицити, тъй като нямат възможност да изградят лични приятелства в службата или да прекарват време в обичайните сладки приказки. Според проучване на Microsoft, близо 60% служителите се чувстват по-слабо свързани с колегите си, откакто са преминали към работа от вкъщи. В Китай този дял е близо 70%. Все пак, разбира се, е напълно възможно да се създадат добри отношения с екипа, просто те са виртуални.
Съвети за по-добра интеграция в новата реалност
За да е по-плавен преходът към новата работна среда, експертите от лидера в HR услугите Adecco Group препоръчват:
- Виртуално въвеждащо обучение: Помислете за даването на структурирани и ясни насоки при виртуалното обучение. Там може да включите достатъчно информация за компанията, нейните ценности, стратегия, ръководни екипи и други. Това създава на новодошлия чувство за принадлежност.
- Бъдете ясни с целите и резултатите: Представянето на план за 30, 60 и 90 дни е чудесен начин да зададете очаквания. Започнете първите няколко седмици с точни и конкретни задачи.
- Индивидуални срещи: При дистанционната работа е изключително важно да се организират чести индивидуални и екипни срещи. Това улеснява комуникационния поток, дава възможност за навременна реакция при различни проблеми и в същото време може да държите благосъстоянието на екипа под око.
- Система за приятели: Създайте система, при която новопостъпилият да бъде прикрепен към човек от екипа, който да отговаря на въпросите му и да му помага с адаптацията.
- Документи с често задавани въпроси: Документите с често задавани въпроси помагат на новите членове на екипа да разберат как да използват различни виртуални инструменти. Например: поддръжка на Teams, приложения на Microsoft за управление на времето, използване на чат вместо имейли за осигуряване на постоянна свързаност и др. Контакти на IT и други отдели също биха били от полза.