В България младите предприемачи и стартъп компании срещат трудности при излизането на пазара. Единици са тези, които са успели да се наложат на световния пазар. Разбира се, това не трябва да обезкуражава предприемчивите българи да се целят във върха и да достигат нови висоти.
За трета поредна година Wall Street Journal заедно с Dow Jones VentureSource представят световната класация на стартъп компании с най-висока пазарна оценка.
1. Spotify
Spotify е шведска платформа за стрийминг музика, оценена на 8.5 млрд. долара. Тя позволява на потребителите да слушат любимите си песни директно през интернет, вместо да ги купуват. Освен високата й оценка, инвестициите в компанията също са високи. Тя има привлечени инвестиции в размер на 1 млрд. долара.
2. Global Fashion Group
Само за 2 години, люксембургската компания успява да си „докара” 3.4 млрд. долара пазарна оценка. Global Fashion Group е онлайн платформа обединяваща модни гиганти, като Armani Jeans, United Colors of Benetton, DKNY и други, които са насочени към развиващите се пазари. Привлечените инвестиции в компанията са близо 1.5 млрд. долара.
3. Delivery Hero
Компанията за поръчка и доставка на храна е оценена на 3.1 млрд. долара. Немската компания започва началото си от платформа за поръчка на пица и заради улесненото плащане и постоянните намаления от поръчките тя става лидер в областта си. Инвестициите в компанията са в размер на 1.3 млрд. долара.
4. HelloFresh
Отново немска, отново свързана с доставки на храна, отново лидер в областта си. HelloFresh доставя храна на клиенти от 7 различни държави, а пазарната й оценка е 2.9 млрд. долара. Фирмата предлага доставка на хранителни пакети, включващи месо, риба, плодове, зеленчуци и др. Привлечените инвестиции в компанията са над 275 млн. долара.
5. Powa
През 2014г. Powa е оценена на 2.7 млрд. долара, но заради огромната конкуренция от страна на Apple и Google, компанията фалира същата година. Въпреки това, великобританският еквивалент на Apple Pay, успява да привлече инвестиции в размер на 156 млн. долара.
6. Adyen
Adyen също разработва система за разплащания, но успява да привлече клиенти, като Netflix, Spotify, Facebook, Dropbox и много други. Пазарната оценка на холандската фирма е 2.3 млрд. долара, а привлечените инвестиции в нея са на стойност 266 млн. долара.
7. Oxford Nanopore
Компанията от Великобритания разработва медицински продукти и е с пазарна оценка от 1.5 млрд. долара. Екипът предлага устройства за електронен биологичен анализ на ДНК, РНК и протеини. Привлечените инвестиции на Oxford Nanopore са в размер на 344 млн. долара.
8. BlaBlaCar
В продължение на десет години френската компания оперира платформа за споделени пътувания. Пазарната й оценка се равнява на 1.5 млрд. долара, с 312 млн. долара привлечени инвестиции. Платформата работи на принципа да свързва шофьори и пътуващи в една и съща посока по едно и също време, които си поделят разходите за гориво.
9. Klarna
Шведската компания разработва система за онлайн пазаруване. Например клиентите разглеждат каталог от артикули, поръчват си избраните от тях и плащат през платформата на Klarna. Разликата е, че компанията плаща на продавача, преди да е събрала парите от поръчките на потребителите. Фирмата е оценена на 1.4 млрд. долара, с 299 млн. долара привлечени инвестиции.
10. Auto1 Group
Поредното германско присъствие в класацията развива бизнес за продажба и покупка на автомобили втора употреба. Компанията разработва платформа, в която свързва продавачи и купувачи или изкупува коли, които след това продава на дилъри на автомобили. Фирмата работи в повече от 20 държави и е оценена на 1.2 млрд. долара, с 190 млн. долара привлечени инвестиции.