Дни преди да представят фолиото на големия финал в Амстердам, Анджела Иванова, Гергана Станчева и д-р Филип Ублеков разказват през Businessnews.bg за каузата LAM’ON. Онлайн гласуването за финалистите на сайта на The Chivas Venture, от което зависи кой ще получи наградата на публиката, продължава до полунощ на 30 април.
Как се зароди идеята за биоразградимото фолио?
Анджела: Никога не сме си поставяли за цел да имаме собствен бизнес отвъд фрийленс практиките ни. Гери е илюстратор от достатъчно години, че да е посетила кажи-речи всички печатници в София. Аз работих до съвсем скоро в принт центъра на ФотоСинтезис, а и като фотограф също съм запозната с работната среда в печатниците и като че ли всичко дойде от само себе си. Вярваме, че работата на човек трябва да е отражение и на неговата същност. Именно това ни побутна да търсим биоразградимо фолио, което да прилагаме в собствените си проекти и да предлагаме на нашите клиенти. След като установихме, че такъв продукт липсва на широкия пазар, решихме да проверим каква е причината и как можем да го създадем.
Трудно ли успяхте да създадете крайния продукт?
Гергана: Истината е, че щом се намерихме и с Филип, нещата започнаха да си идват на мястото. Първата ни научна подкрепа дойде от доц. д-р Даринка Христова, но в началото на 2018 година тя ни насочи към д-р Филип Ублеков - неин колега, фокусиран в биополимери и техните приложения. Така, няколко месеца по-късно, вече официално като екип получихме първото си безвъзмездно финансиране от Climate-KIC Accelerator Bulgaria. С тази сума успяхме да финализираме нашия прототип и да затвърдим отношенията си с подизпълнителната фирма.
Какво представлява продуктът LAM’ON и какви са екологичните ползи от неговото използване?
Филип: LAM’ON е първото по рода си биоразградимо ламиниращо фолио, създадено за печатната индустрия. Ламинирането се прилага с цел да запази хартиеното изделие от външни условия като влага, слънчеви лъчи, смачкване и т.н. Разбира се, често се прилага и с цел привличане на вниманието на клиента. Стандартно досега се прилагат фолиа, базирани на петрол, което всъщност е и проблемът. Фолиото се прилага върху хартия посредством лепилен слой. Това обаче прави нейното рециклиране почти невъзможно. Съответно отива в инсинератор или още по-лошо - сметище. LAM’ON е подходящ за компостиране, с нетоксично лепило, специално създадено за целите на индустрията, което го прави приятел на почвата. Но дори да отиде в инсинератор и да се изгори, LAM’ON не отделя вредни емисии - което го прави приятел и на въздуха.
Анджела: Друг плюс на продукта ни е, че при самото прилагане на ламината върху хартията, LAM’ON не отделя онзи неприятна, силна миризма, която води и до здравословни проблеми. Напротив - LAM’ON мирише на карамел! Това е свойство на полимлечната киселина, на която е базиран филмът. Има много особености около петролните изделия в работната среда и като хора от индустрията сме изключително горди с това.
Срещнахте ли много трудности в нелеката задача да стартирате бизнес в България?
Гергана: Предвид това, че официалният старт на LAM’ON още не е даден, бих казала че трудности тепърва предстоят. Но за да стигнем до тук се сблъскахме с доста недоверчиви погледи и демотивиращи откази. Ключов момент беше намирането на подизпълнител, който да е готов да рискува и съдейства в опитите да постигнем перфектния продукт. Повярвайте, не стана от първия път.
Как стигнахте до Chivas Venture?
Гергана: Запознати сме с конкурса от вече две години.
През 2017 подкрепихме Sea Harmony, с които по това време участвахме в Climate Launchpad 2017. От тогава бяхме хвърлили око на конкурса, но бяхме наясно, че LAM’ON трябва да узрее повече, преди да се впуснем в такъв тип “състезателни” програми. Миналата зима имаше консултация в Betahaus, чиято цел бе именно да запознае желаещите със спецификите на изданието.
Ще видим ли скоро LAM’ON на пазара?
Анджела: По план през есента трябва да сме официално на пазара. Идните месец-два ни предстоят пилотни тестове. Първо във ФотоСинтезис, които ни подкрепят изключително, въпреки че предвид файн арт услугите, принт-центърът няма да е точното място, което ще използва LAM’ON. След това продължаваме с по-големите печатници, чиято сфера е по-тясно свързана с рекламните материали. Именно тези продукти биват ламинирани най-често.
Какви са плановете ви за бъдещето, как ще се развива LAM’ON?
Филип: Биополимерите могат да намерят приложение в ред продукти, свързани не само с публицистика и реклама, но и с пакетиране. Там пазарът е огромен.
Гергана: А и ние имаме смели планове за производството си - освен гланц и мат, ще развием разнообразна палитра от финиши на ламиниращото ни фолио. След това идва ред на всички останали консумативи в печата. Така, докато не сме сигурни, че цялата индустрия е преобразена, а Анджи и аз не сме спокойни, че можем да печатаме каквото си поискаме с чиста съвест…