Висшите ръководители на множество европейски компании споделиха, че проблемите във веригата за доставки, недостигът на работна ръка и инфлационният натиск ще продължат по-дълго, отколкото политиците очакват.
Най-новите инфлационни отпечатъци не са направили малко, за да смекчат опасенията относно по-лепкавата инфлация. Индексът на потребителските цени в САЩ скочи с 6,2% през октомври спрямо година по-рано, разкриха официални данни в сряда, което е най-рязкото годишно покачване от 30 години и значително надминава целта на Федералния резерв на САЩ.
Инфлацията в китайския индекс на цените на производител нарасна с 13,5% годишно през октомври, докато индексът на потребителските цени в САЩ нараства с 8,6% годишно, което е рекорд за всички времена.
Компаниите по целия свят се борят с проблемите във веригата за доставки, тъй като скокът в търсенето след пандемия се сближава с промишленото производство, което се бори да навакса след дългите спирания, предизвикани от Covid-19.
Главният финансов директор на Ahold Delhaize Натали Найт отбеляза, че въпреки че е уверена в стратегията на белгийско-холандския бакалин за справяне с подобен натиск, те не показват признаци на отслабване.
„Мисля, че това, което определено виждаме, е инфлацията да се покачва, но това, което бих казал също е, когато погледнете храната, това е по-малък дял от портфейла в сравнение с някои други категории и определено виждаме други области, където инфлацията изглежда много по-високо, отколкото в нашата индустрия“, каза Найт.
Найт предположи, че нарастващите потребителски цени ще продължат през четвъртото тримесечие. Тя каза, че Ahold Delhaize работи, за да гарантира, че увеличенията на цените няма да бъдат прехвърлени на клиентите.
Политиците в големите централни банки до голяма степен поддържат линията, че периодът на висока инфлация в съответните им икономики и глобалните проблеми с доставките, които се захранват с него, са „преходни“.
Въпреки това, много компании предупредиха за повишен натиск върху разходите в отчетите си за печалбите за третото тримесечие през последните седмици. Управление на проблемите с доставките е „основна компетентност“.
Например, недостигът на електроенергия в Китай се отрази на производството през последните месеци, докато в Обединеното кралство Brexit има голям принос за недостига на шофьори на камиони и селскостопански работници.