Последните ограничителни мерки, заради Covid-19 в Китай, са по-голям риск за глобалната инфлация днес, отколкото през 2020 г., казаха анализатори от Бернщайн.
Това е така, защото светът е станал по-зависим от китайски стоки от началото на пандемията.
Делът на Китай от износа в световен мащаб нарасна до 15,4% през 2021 г. - най-високото ниво поне от 2012 г. Износът на Китай нарасна през последните две години, тъй като страната успя да контролира първоначалното огнище на ковид в рамките на седмици и да възобнови производството, докато останалата част от света се бореше да овладее вируса.
В сравнение с нивата преди пандемията, разходите за експортни контейнери в Шанхай са пет пъти по-високи, а тарифите за въздушен превоз са два пъти по-високи, се казва в доклада, отбелязвайки подобни натоварвания върху времето за доставка на доставчиците.
Отразявайки прекъсванията на веригата за доставки, китайската компания за електрически автомобили Nio обяви спиране на производството през уикенда, като част от производството се възобновява в четвъртък. Германският автомобилен производител Volkswagen заяви, че заводите му в покрайнините на Шанхай и в северната провинция Джилин остават затворени поне до четвъртък.
Анализът на Бернщайн установи, че Китай произвежда по-голямата част от търсенето в чужбина за контейнери, кораби, редкоземни елементи и соларни модули - заедно с по-голямата част от мобилни телефони и компютри.
Китайските фабрики вече не само завършват окончателното сглобяване на тези електронни продукти, но и произвеждат компоненти като LCD панели и интегрални схеми, се казва в доклада, сочейки по-бърз растеж през 2021 г. на износа на тези части.
Данните за търговията на Китай за първото тримесечие показват стабилен растеж на износа. Индексът на цените на производител и индексът на потребителските цени в страната се повишиха по-бързо от очакваното през март, според данни, публикувани в понеделник.
От началото на пандемията Китай се превърна в значителен производител в автомобилната индустрия, особено във веригата за доставки на електрически превозни средства, се казва в доклада на Бернщайн. Анализаторите отбелязаха как износът на автомобили и компоненти е нараснал средно със 119% през 2021 г. спрямо предходната година, надхвърляйки 30% ръст на общия износ на Китай. На страната се падат около 74% от световното производство на батерии, се казва в доклада.
Китай е най-големият автомобилен пазар в света и започна да насърчава развитието и покупките на електрически превозни средства през последните няколко години, главно чрез субсидии. Чуждестранните автомобилни производители, привлечени от пазара, съответно започнаха да пускат електрически превозни средства за Китай през последните няколко години.
През март износът на леки автомобили нарасна с 14% спрямо година по-рано до 107 000 единици, като новите енергийни превозни средства представляват 10,7%, според Китайската асоциация за леки автомобили. Докладът отбелязва въздействието на външната несигурност и спада на износа за Европа.