С тържественото пускане на вода на атомния ледоразбивач „Урал“ на 25 май в Балтийския завод в Санкт Петербург приключи поредният етап от проекта на руската корпорация „Росатом“ за осъществяване на целогодишна навигация по Северния морски път. Това съобщиха от държавната ядрена корпорация на Русия.
„Урал“ е с дължина 173 метра и е снабден с два високотехнологични и компактни реактора РИТМ-200, които заедно могат да изработват до 350 мегавата електроенергия. Те помагат на ледоразбивача да пробива ледове с дебелина до 3 метра. Иновационният реактор РИТМ-200 за пръв път в света е инсталиран в „Урал“ и другите два съда от проекта 22220 – „Арктика“ и „Сибир“. В бъдеще „Росатом“ планира да използва тези реактори в плаващи и наземни атомно-електрически централи.
Уникална особеност на проект 22220 и ледоразбивача „Урал“ е неговата конструкция за двойно газене, съобщават от „Росатом“. Благодарение на използването на баласт, газенето на ледоразбивача може лесно да се промени, и той да се приспособи към необходимите условия за навигация – в морето или в устията на полярните реки, уточняват експертите. Така „Росатом“ всъщност получава два вида ледоразбивачи на цената на един, като така се пестят стотици милиони долари.
„Целта е до 2024 г. да осигурим транспортиране на товари в обем от 80 милиона тона. Планираме до 2027 г. да увеличим флота от ледоразбивачи с още два съда по проекта 22220. Договорът за строителството им ще бъде сключен до края на август тази година“, заяви по време на церемонията генералният директор на „Росатом“ Алексей Лихачов.
Заявеният обем за транспортиране от 80 млн. тона ще бъде осигурен главно чрез превозване на газ (47 млн. тона), въглища (23 млн. тона), нефт (5 млн. тона), товари за производство (5 млн. тона) и метали (1 млн. тона).
Компанията „Росатом“ е упълномощена от руското правителство да развива инфраструктурата на Северния морски път. Общата сума на финансиране на федералния проект за развитие на маршрута е 734,9 милиарда рубли, или над 11.37 млрд. рубли - за период от 6 години. От бюджета се осигуряват не повече от една трета от сумата – 274 милиарда рубли. Останалите две трети – над 460 милиарда рубли, са средства от „Росатом“, „Роснефт“, „Новатек“ и други инвеститори, които се интересуват от транспортиране на товари по Северния морски път.