• Фирми от САЩ и Китай се борят, за да запазят бизнеса си в условията на новите търговски мита

    Фирми от САЩ и Китай се борят, за да запазят бизнеса си в условията на новите търговски мита

    На 1 юни влизат в сила по-високите мита за американския внос в Китай, с които Поднебесната империя отвръща на удара на Тръмп

    Фирми от САЩ и Китай се борят, за да запазят бизнеса си в условията на новите търговски мита

    От двете страни на Тихия океан вносителите и износителите се борят, за да се справят с последиците от влизащото в сила увеличение на търговските мита с 15%, което се натрупва върху вече наложените миналия септември 10 на сто. Новите тарифи ще принудят търговците да повишат цените, да понесат пореден удар по маржовете си, или да намерят други алтернативи, пише Ройтерс.

    Шанхайският вносител на вино Алекс Чен, цитиран от световната агенция, посочва, че има запаси за три месеца, след което планира да се съсредоточи върху партньорства с доставчици на вино от места като Чили или Австралия.

    Допълнителните тарифи, които Китай ще наложи върху американските вина, няма да оставят никаква печалба за вносители като неговата фирма, отбелязва Чен. "Това ще доведе до срив на пазара на вината от САЩ", допълва той.

    Десетмесечната търговска война между двете най-големи икономики в света ескалира в началото на този месец, след като американският президент Доналд Тръмп наложи ново увеличение на митата, подтиквайки Китай да реагира, и принуждавайки компаниите в кръстосаната стрелба да повишават цените или да поемат курс към промяна, обобщава Ройтерс.

    Харлан Стоун, изпълнителен директор на фирма Metroflor в Кънектикът, казва, че изпраща имейли до дистрибуторите си, за да ги информира за намерението си да повиши цените на виниловите си плочки, произведени в Китай, с 13.5%, след като Тръмп повиши митата за китайските стоки на 9 май.

    Стоун отбелязва, че той и неговите дистрибутори са поели тежестта на първоначалното увеличение на митата с 10% миналата година. "В дългосрочен план, ние вярваме, че пазарът може да поеме 10%, но знаем, че пазарът няма да се справи с допълнителните 15 на сто", коментира Стоун, който внася луксозните винилови плочки, които продава в Съединените щати, от фабрики, разположени на китайското източно крайбрежие.

    „Ценовият удар ще засегне директно към потребителите и никой не знае дали техните навици за покупка ще останат същите. Има риск", е мнението на Стоун.

    Търговската война променя течението на световната търговия, като американски компании пренасочват покупките си на засегнати от митата продукти, включително мебели, хладилници и автомобилни гуми, към страни като Виетнам и Южна Корея.

    В четвъртък Тръмп, разгневен от вълната нелегални имигранти през южната граница, обеща да наложи мита за всички стоки, идващи от Мексико, заплашвайки да нанесе още повече вреди върху световната търговия.

    Пострадаха и китайските покупки на американски продукти. Американският внос на селскостопански продукти в Китай е намалял с 44%, или с 2.1 млрд. долара, през първото тримесечие на 2019 г. спрямо същия период на 2018 г., според данни на министерството на земеделието на САЩ. Регистриран е спад от 45% в доставките на зърнени закуски от САЩ, както и 34% намаление на вноса на американско говеждо месо, и 20% намаление на покупките на свинско месо от Америка. Вносът на храна за домашни любимци от Щатите за Китай е спаднал с 35%, при виното и бирата спадът е с 20%, а китайските покупки на американски ядки, като бадеми например, са спаднали с 47%.

    Някои вносители в Китай съобщават за Ройтерс, че са избрали да купят повече свинско и говеждо месо от страни като Аржентина или Испания, тъй като им е по-изгодно.

    Дейвид Амадия, президент на винарната Ridge Vineyards, който продава около 2% от производството си в Китай, заявява, че последното увеличение на митата не му е дало време да реагира и да изпрати стоката си преди влизането им в сила. Вместо това, сега заедно с вносителя му обмислят да пренасочат доставките към Хонконг, където виното е безмитно и износът на САЩ през 2018 г. възлиза на 130 млн. долара. "Това се превърна в резерва за винарните", отбелязва в заключение Амадия.

    световна икономика

    Оценка на новината

    0