Катманду (dpa) - Беше началото на март, а Ками Рита Шерпа, утвърден водач на агенция „Seven Summits Treks“, правеше последна подготовка за предприемане на поредната експедиция на връх Еверест с екип от американски и индийски алпинисти.
"Бяхме резервирали полет Катманду-Лукла за 11 април. Бях наистина развълнуван, тъй като щеше да бъде моето 25-то изкачване на връх Еверест", Той е този, който е стъпвал на най-високия връх в света рекордните 24 пъти, включително два пъти за една седмица миналата година, каза dpa.
Но явно това не трябваше да се случи. През март Непал отмени всички експедиции и спря издаването на нови разрешителни за пътувания на туристи, преди да наложи общонационално блокиране поради епидемията от коронавирус.
„Прекарвам дните си на закрито със семейството си, надявайки се това нещо да приключи скоро, за да можем да се върнем на работа“, каза Шерпа.
Хиляди екскурзоводи и превозвачи останаха без работа поради отмяна на туристически дейности на фона на пандемията Covid-19.
Повечето водачи и носачи на Шерпа сега трябва да продължат през останалата част от годината да разчитат на своите спестявания.
Метеорологичните условия позволяват къси прозорци само през пролетта и есента за походи и катерене.
Международните водачи обикновено печелят до 12 000 долара годишно, докато носачите печелят едва 13 долара на ден.
„Някой със спестявания като мен може да устиска няколко месеца, но как ще оцелеят останалите работници?“ - каза Шерпа.
Бъдещето на туристическата индустрия, която е основен източник на приходи за Непал, предоставяща възможности за заетост на повече от милион души, е поставена под въпрос, тъй като блокирането и ограниченията за пътуване се превръщат в норма в свят, обсаден от новия коронавирус.
„Повечето водачи работят на дневна заплата или на пътуване като нямат много сигурност. Те са тежко засегнати, както и други в бранша, включително агенциите “, каза Кхум Бахадур Субеди от Асоциацията на непалските агенции за трекинг.
Някои шерпи също се оплакват, че агенциите не подкрепят водачите в тези трудни времена.
„В семейството ми вече липсват хранителни запаси, готварски газ и по-важното - пари. Тъй като нямаме ферми като някои други, ние ще умрем от глад, ако ситуацията се запази “, каза пред dpa Арджун Непали, водач на височина от Лукла, малко градче близо до Еверест.
Ограниченията имат още по-голямо влияние върху строителните работници и работниците на дневна надница в Непал, които печелят още по-малко.
Повече от 1 милион души, основно работници на дневна работна заплата, са получили хранителни пакети от правителството след налагането на блокирането на 24 март.
Ками Рита и други водачи призовават правителството да наеме безработни шерпи за почистване на планината от мъртви тела и боклук.
„Вече е късно, но бихме могли да го направим следващия сезон, ако правителството отпусне бюджет за това. Това не само ще направи планината чиста, но и ще ни помогне да останем живи в тези тежки времена. “
Министърът на туризма на Непал Йогеш Бхатараи в понеделник заяви, че скоро правителството ще състави пакетен план за възстановяване на туристическия сектор.
Източник: dpa