Volkswagen и правителството на Гърция планират да пуснат електрическа транспортна система на остров в Средиземно море, като споразумението между двете страни е подписано тази седмица.
Проектът, който трябва да продължи за начален период от шест години на остров Астипалея, ще работи за постигане на целта за разработване на „модел на остров за климатично неутрална мобилност“.
Базирана на развитието на електрифицирана транспортна мрежа, схемата ще включва изцяло електрическа услуга за споделяне на автомобили и услуга за споделяне на превозни средства, осигуряваща електрически автомобили, е-скутери и е-велосипеди. Потребителите ще могат да резервират този вид транспорт, използвайки приложение.
Търговските превозни средства и тези, използвани от полицията и службите за спешни случаи, както и обществените автопаркове, също ще бъдат електрически, докато Volkswagen ще развие както публична, така и частна инфраструктура за зареждане на острова. Като цяло, около 1500 автомобила с вътрешно горене ще бъдат заменени с 1000 електрически автомобила.
Самият остров обхваща малко под 100 квадратни километра и в него живеят около 1300 души, според Volkswagen, но привлича над 70 000 туристи годишно.
В момента услугата му за обществен транспорт се състои от два автобуса, като германският автомобилен гигант заявява, че „търсенето на енергия е почти изцяло задоволено от източници на изкопаеми горива“. Идеята е комбинация от електрифицирана транспортна и зареждаща инфраструктура, захранвана от възобновяеми източници като слънчева и вятърна, да помогне да се промени това.
Гръцкият премиер - Кириакос Мицотакис заяви, че това амбициозно начинание е резултат от тясното партньорство между гръцката държава и Volkswagen Group.
Във Великобритания подобни проекти също се разширяват. Още през септември шотландският град Абърдийн - известен със своите тесни връзки с петролната индустрия в Северно море - заяви, че ще работи с експерти от енергийната компания BP за намаляване на емисиите и „ще се превърне в град с положителен климат“.
Това сътрудничество ще се фокусира върху редица области като използването на водород в транспорта и за топлинна и електрическа енергия; разработването на решения за чисти превозни средства с ниски емисии; и повишаване на енергийната ефективност в сградите.
И други, много по-малки, проекти, фокусирани върху интегрирането на устойчиви технологии в застроената среда, също са в процес на разработка. Например, в английския град Уорчестър общинският съвет е надзиравал въвеждането на 22 уплътнителни контейнера със слънчева енергия и 20 рециклиращи блока.
„Слънчевите кошчета“ зареждат 12-волтова батерия, която от своя страна захранва компактор, помагайки на контейнера да съхранява по-големи количества отпадъци в сравнение с конвенционалния. Съдовете, захранвани със слънчева енергия, които уплътняват отпадъците, за да могат да побират повече, ще позволят на служителите да отделят по-малко време за изпразване на кошчета и повече време за почистване на улици.