В 10-годишен хоризонт в транспорта все по-голяма роля ще започнат да играят алтернативните горива и автономните автомобили, които ще се появят първо в най-високо развитите пазари като САЩ, скандинавските държави, Германия, Бенелюкс, както и в затворени обекти като кариери, пристанища. В България навлизането им няма да е в обозримо бъдеще поради липсата на нужната инфраструктура за управление на камиона. Автономните автомобили ще трябва да минат през дълъг и бавен процес на развитие – софтуерно, инфраструктурно и регулационно.
При алтернативните горива все още никой не може да каже какво ще се наложи. Не мисля, че това ще е газта, тъй като тя не предлага пълно решение на екологичния въпрос. Най-добрите електромобили пък все още изминават по около 500 км, преди да трябва да презаредят. Един тежкотоварен камион с резервоар 1000 литра изминава 3000 км с едно зареждане. Най-добрият вариант са водородните двигатели, но все още са скъпи.
Докато навлизат автономните автомобили, на пазара ще продължи да се увеличава дефицитът от международни шофьори. Надеждите са, че условията за внос на работници ще се облекчат.
Заради пакета "Мобилност" компаниите ще започнат да оптимизират дейността и процесите. Броят на фирмите ще намалее, като за да се отговори на новите изисквания, ще се увеличат разходите, но приходите няма веднага да се вдигнат и това ще донесе затруднения за част от бизнеса. Пакетът "Мобилност" ще привлече добрия бизнес от Източна в Западна Европа. Ще има релокиране на транспортни компании в различни точки в Европа, като фирми от Източна Европа ще отворят офиси в Западна Европа. Не очаквам бум на западните превозвачи, силните компании ще останат на източни европейци.
Как ще повлиаят на транспорта алтернативните горива и автономните автомобили
Мениджърът и собственик на "Дискордиа" Христо Христов коментира бъдещето на новите горива и автономните камиони