Регулаторите в Обединеното кралство и ЕС започнаха официални разследвания на конкуренцията във Facebook по едно и също време в петък, отбелязвайки рядко координирана проверка на голяма американска технологична фирма
Органът за конкуренция и пазари на Обединеното кралство /СМА/ заяви, че разследва дали Facebook злоупотребява с господстващо положение в социалните медии или дигиталните рекламни пазари чрез събирането и използването на рекламни данни.
CMA заяви, че ще проучи дали Facebook нечестно е използвал данните, получени от своята опция за рекламиране и еднократно влизане, известна като Facebook Login, за да се възползва от своята платформа за покупки и продажби, Facebook Marketplace, както и онлайн услугата си за запознанства.
Андреа Кочели, главен изпълнителен директор на CMA, заяви в изявление: „Ние възнамеряваме да проучим задълбочено използването на данни от Facebook, за да преценим дали бизнес практиките му дават несправедливо предимство в секторите за онлайн запознанства и класифицирани реклами.“
Междувременно Европейската комисия, изпълнителният орган на ЕС, заяви, че започва официално антитръстово разследване, за да прецени дали Facebook е нарушил правилата си „като използва рекламни данни, събрани по-специално от рекламодатели, за да се конкурира с тях на пазари, където Facebook е активен като класифицирани реклами."
Разследването ще се стреми също така да установи дали връзката между основната социална мрежа на Facebook и Facebook Marketplace нарушава правилата на ЕС за конкуренцията.
Маргрете Вестагер, изпълнителен вицепрезидент на Европейската комисия, заяви в изявление: „Facebook се използва от почти 3 милиарда души месечно и почти 7 милиона фирми рекламират във Facebook общо. Facebook събира огромни масиви от данни за дейностите на потребителите на своята социална мрежа и извън нея, което му позволява да насочва към определени групи клиенти."
„Ще разгледаме подробно дали тези данни дават на Facebook неправомерно конкурентно предимство, особено в сектора на онлайн рекламите, където хората купуват и продават стоки всеки ден и където Facebook също се конкурира с компании, от които събира данни. В днешната цифрова икономика данните не трябва да се използват по начин, който нарушава конкуренцията “, добави Вестагер.