Новини от България
и Света

Търсите в Google или Google ви търси

Ако Google види, че търсите специфични термини за програмиране, може да ви предложи работа.
Търсите в Google или Google ви търси
Facebook
Email

Ако Google види, че търсите специфични термини за програмиране, може да ви предложи работа.

Във войната за квалифицирани кадри, фирмите предлагат различни подходи, за да открият и поканят най-подходящите си служители. Безспорен лидер при търсенето на квалифицирани програмисти е американската компания Google. Различното при нея е, че дори никога да не сте кандидатствали за свободна позиция в технологичния лидер е възможно да получите предложение за работа от тях.

Един от последните подходи е компанията е да проследява за търсене на специфични термини в програмирането. За нестандартното предложение разказва в своя блог младия програмист Макс Росет. Преди няколко месеца той се натъкнал на софтуерен проблем и решил да потърси начини за поправянето му в Google, като изписал фразата "python lambda function list comprehension".

Но когато Макс кликва върху един от линковете в списъка с резултатите, се случва нещо, меко казано, странно. Вместо уеб страница на екрана се появява черен фон, от който изскача следното съобщение: "Ти говориш нашия език. Готов ли си за едно предизвикателство?". Под него светват три бутона: "Искам да продължа", "Не, благодаря" и "Не показвай повече това съобщение".

Леко учуден, но същевременно и заинтригуван, Макс избира първия и се озовава пред поредица от тестове за програмиране, които трябва да реши в рамките на 48 часа. Справя се успешно и накрая дори оставя личните си данни. Два дни по-късно получава обаждане от централата на Google с молба да им изпрати CV-то си. След това в продължение на две седмици преминава през различни интервюта и в крайна сметка е поканен да се присъедини към екипа на компанията. А когато публикува историята си онлайн, тя просто "счупва" интернет.

За милиони хора по света името Google се свързва не само с търсачката, която го направи популярно, но и все повече се превръща в нарицателно за идеалното работно място. Кариерата в компанията е мечтана възможност от мнозина по ред причини като стимулиращата работна среда, вдъхновяващата корпоративна култура или, по-прозаично, високото заплащане и щедрите придобивки – безплатна храна, условия за разнообразни видове спорт, платен отпуск по майчинство, здравно осигуряване и пр. Но IT гигантът е известен и с трудните си интервюта за работа и изтощителния процес на кандидатстване, който може да се проточи със седмици, а понякога и с месеци.

Добрата новина е, че в последно време Google започна да вдига завесата върху някои от най-добре пазените си тайни по отношение на специфичния си подход към намирането и привличането на нови служители. Само преди няколко дни компанията пусна сайта re:work, където не само нейни представители, но и организации и лидери от цял свят могат да обменят идеи, изследвания и програми в областта на човешките ресурси и мениджмънта. А по-рано тази година старшият вицепрезидент Ласло Бок публикува книгата си "Work Rules!", в която сподели някои от успешните практики на IT гиганта от Маунтин вю в подбора и управлението на хора.

Търсите в Google или Google ви търси
 
На интервю в Google 
Наемайте единствено хора, които са по-добри от вас. В тази максима се съдържа философията, върху която се основава процесът на подбор в Google. Интервютата в компанията вече не включват сложни логически задачи от типа на "Колко топки за голф могат да се поберат в един училищен автобус?" или "Колко пъти в денонощието стрелките на часовника се припокриват?", понеже те не разкриват нищо за поведението и качествата на кандидата, освен че е умен. Затова новият подход на компанията за оценка на бъдещите служители се основава на т.нар. структурирани поведенчески интервюта, коментира Бок в книгата си.

Те се състоят от няколко основни етапа – първоначален разговор с представител на човешки ресурси, интервюта по телефона и такива на място в някои от офисите на Google по света. Изградени са така, че да симулират реални ситуации от работното ежедневие. Кандидатът е поставен пред конкретен работен казус и се намира в директна връзка с бъдещите си началници и колеги, които през цялото време взаимодействат с него и следят непрекъснато как се справя с поставените задачи. Понякога целият процес може да отнеме до 6 седмици, като в оценката на интервюирания участват както бъдещи подчинени, колеги и преки ръководители, така и самият генерален директор на Google Лари Пейдж, от когото често пъти зависи финалното решение.

Сбогом на CV-тата
Автобиографиите, предишният професионален опит и академичният успех нямат особена тежест при наемането на нови служители в Google. Защото всъщност не дават ясна представа за реалните способности и мотивация на кандидата. Завършеното образование например в повечето случаи не гарантира нищо, не учи на нещата, които са наистина ценни в работата, или предоставя само теоретични знания, които нямат никаква връзка с живия живот и бизнес.

В действителност важно е не какво знаеш и как си го научил, а какво можеш да направиш с нещата, които знаеш. И затова в Google нямат предразсъдъци да наемат служители без висше образование. "Някои хора, които не са ходили на училище, с техния си начин на съществуване и мислене всъщност са изключителни личности и трябва да направим всичко възможно, за да ги намерим и привлечем", отбелязва Ласло Бок, хвърляйки ръкавицата към специалистите, които имат навика да отхвърлят кандидатите без диплома още на ниво документи.

Той обяснява, че предпочитаните служители в Google са тези, които, независимо дали имат образование, могат да демонстрират добре развито когнитивно и логическо мислене, лидерски умения, отворен ум, широка обща култура и интереси в разнообразни области, както и способност да се адаптират бързо към различни практически и оперативни контексти. Не е толкова важно да бъдат най-добрите специалисти в своята област, а да покажат, че обработват бързо информация, умеят да събират отделните парчета в едно цяло и да взимат адекватни решения.  

На лов за таланти
Традиционният начин за намиране на служители, при който пускаш обява, преглеждаш получените кандидатури, провеждаш интервюта и наемаш, просто не работи. Защото не гарантира, че ще стигнеш до хората, от които имаш нужда "Причината е, че повечето търсещи работа, които кандидатстват по обяви, изпращат CV-тата си, без дори да прочетат за какво става дума и да се запознаят с изискванията", твърди Бок. 

Според него успешната стратегия днес е работодателите да вземат инициативата в свои ръце и да бъдат активният елемент в търсенето на кадри, като се възползват от ресурсите на вътрешните си отдели по човешки ресурси. Но не трябва да пренебрегват и базите данни на студентите, предоставени от учебните заведения, както и възможностите на новите технологии и социалните мрежи. Така много по-лесно и бързо ще достигнат не просто до най-добрите, а до най-подходящите таланти за организацията. А нищо чудно те, подобно на Макс, да се намират в някоя тъмна стая някъде по света и дори и да не подозират, че притежават необходимите качества, за да работят в компания като Google. 

businessnews.bg използва "бисквитки" (cookies), за да подобрим Вашето изживяване в уебсайта. При продължаване на използването на нашият уебсайт Вие се съгласявате с тях! ПРИЕМАМ ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00

Използвате Adblock

Молим Ви да изключите Вашият Adblock - така помагате за развитието на нашият уебсайт. Благодаря!